Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 1ste jaar van de professionele bacheloropleiding bedrijfsmanagement - marketing analyseren de studenten de sterkte van een merk. Onder begeleiding van de lectoren werken ze in kleine groepjes aan een rapport met creatieve aanbevelingen voor het bedrijf of de organisatie om hun merk te versterken.
Deze groepsopdracht kadert binnen het opleidingsonderdeel 'Busines Project: Brand Management'.
Stap 1: projectvoorstel indienen
Laat ons weten welk merk je wil laten analyseren door onze studenten. De lectoren contacteren je om samen de verwachtingen af te bakenen en de briefing voor de studenten voor te bereiden.
Stap 2: briefing
Bij de start van het tweede semester (midden februari) komt de opdrachtgever het merk voorstellen en de briefing duiden tijdens een presentatie voor alle studenten uit het 1ste jaar marketing. Na de briefing kunnen de studenten en docenten nog bijkomende vragen stellen.
Stap 3: onderzoek
De studenten analyseren in kleine groepjes de sterktes en uitdagingen van een merk onder begeleiding van ervaren lectoren in marketing, onderzoek en communicatie. We brengen elke bouwsteen van het merk in kaart met tools zoals de 'brand equity'-modellen van Aaker en Keller. Daarnaast zoeken we naar best practices en nemen we een kijkje bij de concurrentie. Het veldonderzoek gebeurt zowel kwalitatief als kwantitatief zodat studenten precies weten hoe de (potentiële) klant naar het merk kijkt. Als kers op de taart reiken we de studenten creatieve technieken aan om creatieve aanbevelingen uit te werken met frisse ideeën.
Stap 4: presentatie aanbevelingen
Eind mei presenteren de groepjes hun onderzoeksresultaten en creatieve aanbevelingen aan de opdrachtgever en de lectoren. Verschillende groepjes hebben aan hetzelfde merk gewerkt. Je krijgt dus verschillende aanbevelingen mee. Als opdrachtgever geef je feedback op basis van de relevantie en meerwaarde voor jouw merk.
Je ontvangt de onderzoeksrapporten van alle groepjes, inclusief de datasets van het kwantitatieve onderzoek naar het merk.
Doelgroep
Bedrijven en organisaties die een merk nog sterker willen maken
Timing
Het project loopt van midden februari tot eind mei (lesweek 1 tot en met 12), waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.
bekijk de academische kalender →
Prijs
Naargelang de gekozen methodologie vragen we om eventuele onkosten te vergoeden binnen het kader van het onderzoek, zoals verplaatsingskosten en drukkosten voor enquêteformulieren. We communiceren steeds vooraf welke kosten er zullen worden gemaakt. De uitvoering gebeurt pas na goedkeuring door de opdrachtgever.
Contact
Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!
Projectvoorstel indienen →Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.
Samenwerken met het opleidingsĀcentrum marketing
Het opleidingscentrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samenwerking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …
Marketing
Marketing is een afstudeerrichting van de bachelor bedrijfsmanagement. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succesvol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …