Facebook Pixel Brand management door studenten marketing - Hogeschool Gent
Foto Brand management door studenten marketing

Brand management door studenten marketing: Business Project.

B

Brand management door studenten marketing: Business Project.

Wil je studenten marketing inschakelen voor je bedrijf of organisatie? In het 1ste jaar van de professionele bachelor­opleiding bedrijfs­management - marketing analyseren de studenten de sterkte van een merk. Onder begeleiding van de lectoren werken ze in kleine groepjes aan een rapport met creatieve aanbevelingen voor het bedrijf of de organisatie om hun merk te versterken.

Deze groeps­opdracht kadert binnen het opleidings­onderdeel 'Busines Project: Brand Management'.


Stap 1: project­voorstel indienen

Laat ons weten welk merk je wil laten analyseren door onze studenten. De lectoren contacteren je om samen de verwachtingen af te bakenen en de briefing voor de studenten voor te bereiden.

Projectvoorstel indienen →


Stap 2: briefing

Bij de start van het tweede semester (midden februari) komt de opdracht­gever het merk voorstellen en de briefing duiden tijdens een presentatie voor alle studenten uit het 1ste jaar marketing. Na de briefing kunnen de studenten en docenten nog bijkomende vragen stellen.


Stap 3: onderzoek

De studenten analyseren in kleine groepjes de sterktes en uitdagingen van een merk onder begeleiding van ervaren lectoren in marketing, onderzoek en communicatie. We brengen elke bouw­steen van het merk in kaart met tools zoals de 'brand equity'-modellen van Aaker en Keller. Daarnaast zoeken we naar best practices en nemen we een kijkje bij de concurrentie. Het veld­onderzoek gebeurt zowel kwalitatief als kwantitatief zodat studenten precies weten hoe de (potentiële) klant naar het merk kijkt. Als kers op de taart reiken we de studenten creatieve technieken aan om creatieve aanbevelingen uit te werken met frisse ideeën.


Stap 4: presentatie aanbevelingen

Eind mei presenteren de groepjes hun onderzoeks­resultaten en creatieve aanbevelingen aan de opdracht­gever en de lectoren. Verschillende groepjes hebben aan hetzelfde merk gewerkt. Je krijgt dus verschillende aanbevelingen mee. Als opdracht­gever geef je feedback op basis van de relevantie en meer­waarde voor jouw merk.

Je ontvangt de onderzoeks­rapporten van alle groepjes, inclusief de data­sets van het kwantitatieve onderzoek naar het merk.


Doelgroep

Bedrijven en organisaties die een merk nog sterker willen maken

Timing

Het project loopt van midden februari tot eind mei (lesweek 1 tot en met 12), waarbij de studenten 1 dag per week werken aan het project, meestal op de campus of thuis.

bekijk de academische kalender →

Prijs

Naargelang de gekozen methodologie vragen we om eventuele onkosten te vergoeden binnen het kader van het onder­zoek, zoals verplaatsings­kosten en druk­kosten voor enquête­formulieren. We communiceren steeds vooraf welke kosten er zullen worden gemaakt. De uitvoering gebeurt pas na goed­keuring door de opdracht­gever.

Contact

katrien.meert@hogent.be

Sfeerbeeld

Alles is duidelijk, je hebt genoeg info en je bent volledig overtuigd? Dien dan nu een projectvoorstel in!

Projectvoorstel indienen →

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Samenwerken met het opleidingsĀ­centrum marketing

Het opleidings­centrum marketing van HOGENT hecht veel belang aan samen­werking tussen bedrijven en studenten. Bekijk hier de mogelijkheden voor het werkveld: van projecten, stages en …

Marketing

Marketing is een afstudeer­richting van de bachelor bedrijfs­management. Als marketeer leer je producten, diensten en ideeën succes­vol in de markt zetten, verkopen of verdelen en …

Op zoek naar expertise?
Ben je op zoek naar vormingen of advies? Klik door op een van de thema's en bekijk het volledige aanbod. Ben je geïnteresseerd in het onderzoek van HOGENT? Neem dan een kijkje …