Lezingen.
De innerlijke mens voeden met WRAP
Hilde Vermeir, lector sociaal-agogisch werk en EQUALITY ResearchCollective
WRAP (Wellness Recovery Action Plan) ondersteunt studenten om weer grip te krijgen op het leven. Het is een zelfhulpinstrument om het eigen welbevinden te onderzoeken en te verbeteren. Dit proces wint sterk aan kracht door de ervaringsdeskundige ondersteuning en uitwisseling. De basis van WRAP is het vullen van een koffer met gereedschap voor een goed gevoel, met daarin alles wat kan helpen bij iemands welbevinden. Tijdens de groepstraining wordt de nadruk gelegd op wat je goed doet en wat je kan doen als het minder goed gaat.
*
Plantaardige eiwitten: we come in ‘Peas’
Melissa Camerlinck en Willem De Keyzer, onderzoekscentrum AgroFoodNature
Europa wil dat we minder vlees, melk en eieren eten en meer plantaardige voeding zoals granen en peulvruchten. Daarenboven wil men meer zelfvoorzienend zijn voor plantaardige eiwitten. In het onderzoekscentrum AgroFoodNature werken we aan het opzetten van een lokale keten rond gele erwt. We onderzoeken ook welke betekenis droge erwten en bonen, veldbonen, linzen en kikkererwten kunnen hebben in bakkerijproducten om de voedingswaarde te verbeteren of melk/ei te vervangen.
(On)gezond gedrag, een planmatige aanpak
Marijke De Winter, lector verpleegkunde
In het derde jaar van de opleiding verpleegkunde schrijven studenten een groepspaper waarbij ingezoomd wordt op twee rollen: de verpleegkundige als gezondheidsbevorderaar en als evidence based practice professional. De uitgewerkte interventie wordt door vele groepen ook écht uitgevoerd in het werkveld. Centraal in deze opdracht staan: community service learning, beïnvloeden van (on)gezonde leefstijl, planmatige gedragsverandering en het aanscherpen van onderzoekvaardigheden.
Beschermende factoren in het samenspel van middelengebruik en verstoord eetgedrag
Joan Lesseliers en Zoya Barbier, onderzoekscentrum SUPRB
In het GENDRES-project richten we ons tot de ondersteuningsnoden van personen met problematisch middelengebruik en eetstoornissen. We onderzoeken de wijze waarop beide stoornissen zich tot elkaar verhouden en interfereren. In Teatime@bib plaatsen we de beschermende factoren in de kijker. We zoomen in op het concept lichaamsbeeld, de vaardigheid om fysieke sensaties in je lichaam waar te nemen en op de rol van zelfcompassie.
Effecten van bewegen voor kinderen
Elly van Hyfte, Research Centre for Learning in Diversity
Studies tonen aan dat schoolkinderen de voorgeschreven norm voor fysieke activiteit niet halen, ondanks de waslijst aan voordelen die daarmee gepaard gaan. Kinderen actiever maken is dus een belangrijke uitdaging voor de toekomst. De lessen Lichamelijke Opvoeding kunnen hier een centrale rol in spelen. De spreker gaat in op het feit dat veel en gevarieerd bewegen voor kinderen van groot belang is voor de fysieke en mentale gezondheid en een goede ontwikkeling.
Dialoog.
Gezonde studenten
Sukh Singh, Revolte studentenraad
Tijdens Teatime@bib spreekt Singh over het belang van gezondheid en gezond leven voor studenten. Hij vertelt vanuit zijn hoedanigheid als studentenvertegenwoordiger in Revolte en als student biomedische laboratoriumtechnologie.
Nuttige links.
Teapod
Beluister de Teapod van deze editie, de podcastaflevering van Teatime@bib.
* Gefinancierd door de Europese Unie. De hier geuite ideeën en meningen komen echter uitsluitend voor rekening van de auteur(s) en geven niet noodzakelijkerwijs die van de Europese Unie of het Europese Uitvoerende Agentschap onderwijs en cultuur (EACEA) weer. Noch de Europese Unie, noch het EACEA kan ervoor aansprakelijk worden gesteld.