Foto Interdisciplinair of interprofessioneel? Onderzoeks- en bachelorproefprojecten met impact.

Teatime: Onderzoeks- en bachelor­proef­projecten met impact.

T

Teatime: Onderzoeks- en bachelor­proef­projecten met impact.

Programma.

Meer dan een bachelorproef: bruggen bouwen met IT

Lena De Mol, lector en bachelorproefcoördinator toegepaste informatica en Mike De Decker, student

In multidisciplinair onderzoek worden tools en inzichten uit verschillende domeinen samengebracht om tot een oplossing te komen voor een concreet, vaak complex, probleem die door geïsoleerd onderzoek binnen de disciplines zelf niet mogelijk zou zijn. Zo bekeken vormt de bachelorproef toegepaste informatica hiervoor een ideale insteek. In deze pitch schetst Lena hoe ze binnen de opleiding multidisciplinair onderzoek faciliteren, welke samenwerkingen en oplossingen daarbij al ontstaan zijn, en welke meerwaarde onderzoek outside the IT box heeft voor zowel de maatschappij als de student zelf.

Samen sterker: interprofessionele samenwerking in bachelorproeven

Catherine De Vos, coördinator nexus onderzoek-onderwijs 360° Zorg en Welzijn, bachelorproefcoördinator logopedie & audiologie en medische technologie.

Hoe maken we van bachelorproeven een krachtig leerplatform voor interprofessionele samenwerking? We hanteren onder meer een aanpak met vier begeleidingsmomenten waarin multidisciplinaire studententeams rond een gemeenschappelijk thema samenkomen. Door kennisdeling en samenwerking vanuit diverse disciplines leren studenten niet alleen interprofessioneel werken, maar tillen ze ook hun bachelorproef naar een hoger niveau.

Blenden in de klas: hoe co-teaching met zorgprofessionals diversiteit versterkt

Lies Lockefeer, onderzoeker Research Centre for Learning in Diversity en lector orthopedagogie en Britt Zaman, onderzoeker Research Centre for Learning in Diversity en lector ergotherapie

Binnen een diverse klas anno 2025 zoeken leraren naar manieren om deze diversiteit te waarderen en kinderen met specifieke noden optimaal te ondersteunen. Samenwerking is daarbij cruciaal. In een onderzoeksproject experimenteerden ze een jaar lang met complementaire co-teaching in een Gentse proeftuinschool, waar leraren hun didactische expertise combineerden met de kennis en vaardigheden van studenten ergotherapie en orthopedagogie aan HOGENT. Ontdek de inzichten en ervaringen!

Ontdek de toekomst met 5G: innovatie in onderzoek en onderwijs!

Giselle Vercauteren, lector toegepaste informatica

Hoe kan 5G jouw onderzoek en onderwijs transformeren? Raak geïnspireerd door concrete toepassingen die HOGENT binnen het Europese 5Genius project opzet. Zoals smart farming waarbij een 5G-compatibele tractor de bodem real-time analyseert. Niet enkel onderzoekers, maar ook studenten kunnen meewerken aan innovaties met 5G binnen bachelorproefprojecten. Laat je inspireren!

Boeiende Interdisciplinaire Bachelorproef in een makerLAB

Rik Hannon, medewerker Leernetwerken, coördinator BIBLAB en Jolien De Meester, medewerker Onderwijsontwikkeling en BIBLAB

BIBLAB is een makerspace die openstaat voor alle opleidingen aan HOGENT. 3D-printers, een borduurmachine, een lasersnijder en een heleboel andere tools maken het mogelijk om prototypes te ontwikkelen en creatieve oplossingen te bedenken voor complexe vraagstukken. Het doel? Een fysiek en digitaal kruispunt zijn waar studenten en lesgevers over de grenzen van hun vakgebied heen elkaar ontmoeten, ideeën uitwisselen en samenwerken aan innovatieve projecten.