Lezingen.
In deze Teatime@bib hebben HOGENTenaars het over ervaringskennis inzetten als volwaardige bron van kennis, naast professionele en wetenschappelijke kennis. Wil je meer weten over op kunst gebaseerd onderzoeksmethoden bij sociale vraagstukken? Wil je meer horen over de ondersteuning en noden van studenten met zorgtaken? Of ben je benieuwd naar erkennen van ervaringskennis in de opleidingen sociaal werk en orthopedagogie? Schrijf je dan snel in, want het aantal plaatsen is beperkt!
Co-teaching in onderwijs
Annick Vanhove en Luc De Droogh
Annick (ervaringsdeskundige) en Luc (lector sociaal werk) delen de essentie van hun ervaring met inmiddels vier jaar co-teaching. Ze bespreken kort hun evolutie, de knelpunten maar vooral ook de rijkdom en de meerwaarde die expertise op basis van ervaringskennis, ervaringsdeskundigheid, wetenschappelijke en werkveldkennis kunnen betekenen.
Tijd en ruimte voor de rugzak
Tijs Van Steenberghe en studente Eva
Tijs en Eva gaan in op het belang en de meerwaarde van ervaringsdelen. Ze vertrekken vanuit een recent opgestart initiatief waarbij er tijd en ruimte gemaakt wordt voor de ‘rugzak’ van studenten, om op verhaal te komen en iets positief/creatief te maken met die ervaringen. Ook op HOGENT speelt uitsluiting en ongelijkheid. Vanuit het verbinden van ervaringen gaan ze op zoek naar verandering.
Arts-based research en ervaringskennis: herstelacademies
Ilse belicht het onderzoekscreatieproces waarbij de onderzoeker en ervaringsdeskundigen samenwerken in co-creatie om herstelverhalen om te zetten in een kunstzinnige assemblage.
Ervaringen als LGBTQ-er
Jeroen Demaldré, oud-student
Jeroen is oud-HOGENT-student en één van de Mr. Gay Belgium finalisten. Hij deelt zijn ervaring over pesten, de gevolgen ervan en hoe het voelt als je je geaardheid niet accepteert. Dit is een belangrijk thema voor alle scholen en ook voor (toekomstige) leerkrachten.
Mantelzorgvriendelijke hogeschool
Freya Ponteur en Yasmine De Scheemaeker
Zij zetten zich in om jonge mantelzorgers zichtbaar te maken in het hoger onderwijs en om een mantelzorgbeleid uit te werken. 1 op 5 studenten combineert immers de studie met het zorgen voor een familielid. Jonge mantelzorgers weten vaak niet dat ze mantelzorger zijn en vragen zelden hulp of ondersteuning. Terwijl onderzoek uitwijst dat ze vaker studievertraging oplopen of zelf uitvallen. Yasmine werkt voor MIS-T, een organisatie die jonge mantelzorgers ondersteunt.
Interactieve oefening
Hilde Vermeir, lector sociaal-agogisch werk en EQUALITY ResearchCollective
Hilde is praktijklector en ervaringsdeskundige in de GGZ. Zij sluit de avond af met een korte interactieve oefening over ervaringsdelen.
Nuttige links.
Teapod
Beluister de Teapod van deze editie, de podcastaflevering van Teatime@bib.