HOGENT, da's kwaliteit. Aan HOGENT werken we vanuit een open houding samen aan die kwaliteit. We durven experimenteren, leren graag uit fouten, zijn zelfkritisch en staan open voor feedback. Kwaliteitszorg is een zaak van iedereen.
HOGENT-visie op kwaliteit en beoordeling per opleiding
HOGENT ziet zelf toe op de kwaliteit van haar onderwijsactiviteiten. Om dat te doen, heeft ze een regie uitgewerkt: acties, processen, praktijken, procedures en instrumenten om de kwaliteit van de opleidingen te borgen. De HOGENT-regie waarborgt de kwaliteit van het onderwijs en versterkt de kwaliteitscultuur. Deze cultuur vormt de voedingsbodem voor opleidingen om kwaliteitsvol te groeien. De regie heeft daarom oog voor het continue proces waarin opleidingen zich verder ontwikkelen.
Iedereen is betrokken
In de HOGENT-regie staat het verbinden van de HOGENT-partners (studenten, alumni en het werkveld) centraal. Door hen te betrekken, krijgen de opleidingen en het bestuur inzicht in de manier waarop hun stakeholders het onderwijs ervaren. Zo kunnen bepaalde processen waar nodig bijgestuurd worden. Ook de input van onafhankelijke externe peers en experten is essentieel. Een externe blik is immers cruciaal om eventuele blinde vlekken te identificeren, prioriteiten scherp te stellen en de onderwijskwaliteit te beoordelen.
Kwaliteitsinstrumenten
Het fundament van de HOGENT-regie is de PDCA-cyclus (plan, do, check, act) op opleidingsniveau. De HOGENT-regie voorziet in instrumenten die de opleidingen inzetten om hun kwaliteitscultuur te versterken. Deze instrumenten ondersteunen de opleidingen om strategische keuzes scherp te stellen (plan), deze keuzes uit te voeren (do), over de uitkomst ervan te reflecteren (check) en verbeteracties vorm te geven (act). Daarnaast bevat de regie ook instrumenten om het voortdurende ontwikkelingsproces van opleidingen te monitoren en het HOGENT-bestuur te adviseren in het kader van de evaluatie van de opleidingen.
Zesjarige kwaliteitscyclus
Zowel de interne als de externe kwaliteitscyclus omvat een periode van zes jaar. In de loop van die cyclus vindt voor elke opleiding een kwaliteitsbeoordeling plaats, voorafgegaan door een reflectietraject. Na het reflectietraject vindt het balansmoment plaats, een gesprek tussen de opleiding en een commissie van experten. De opleiding gaat vervolgens verbeteringsgericht aan de slag met het beoordelingsrapport.
De instellingsreview is een zesjaarlijkse beoordeling door een externe commissie met als focus de implementatie van het onderwijsbeleid en van de werking van de regie.