Met het SELFIE-onderzoek (25/09/2023 – 09/02/2025) wenste HOGENT zicht te krijgen op zeven zelfregulerende vaardigheden voor leren uit het model van Zimmerman en Moylan (2009) die instromende studenten al dan niet bezitten bij aanvang van het academiejaar, én hoe deze vaardigheden evolueren doorheen een academiejaar.
Meer dan 1000 studenten uit 15 professionele bacheloropleidingen namen deel aan een kwantitatieve bevraging, die op meerdere momenten doorheen het academiejaar afgenomen werd.
Daarnaast werd een interventie ontwikkeld en uitgevoerd in een module rond persoonlijke en professionele ontwikkeling in de opleiding orthopedagogie. De studenten in de interventiegroepen kregen een korte training rond zelfregulerende vaardigheden, in combinatie met het invullen van een reflectiedagboek en het ontvangen van regelmatige prompts om hen te motiveren. Zowel de scores op de kwantitatieve bevraging van de zelfregulerende vaardigheden voor én na de interventie als de examenresultaten van controle-en interventiegroep werden vergeleken.
Beide onderdelen van de studie leidden tot een reeks interessante aanbevelingen voor HOGENT en bij uitbreiding de Vlaamse hoger onderwijscontext.
Projectresultaten.
Eindrapport
In het eindrapport lees je de projectresultaten van het SELFIE-project, meer specifiek de HOGENT-brede ervaring.
Interventiestudie
In dit rapport lees je de resultaten van de interventiestudie in de opleiding orthopedagogie aan HOGENT.