De ideale plek

Deelnemers brainstormen over welke ontplooiingskansen een bepaalde omgeving zou moeten bieden en welke ruimtelijke condities nodig zijn om deze activiteiten te kunnen laten plaatsvinden. Ze …

meer lezen

Leg de weg

Uitwisselen over hoe (plekken in) een buurt beleefd wordt door op een kaart plekken te verbinden met steekwoorden die beleving en gebruik van verschillende plekken kunnen beschrijven. Doel:  …

meer lezen

De stad laat in z'n kaarten lezen

Aan de hand van bestaande thematische kaarten van planners en ontwerpers, worden kinderen en tieners geïnformeerd over bestaande analyses van hun wijk of stad, en worden ze uitgenodigd om met …

meer lezen

3D Ontwerpworkshop met tieners

Op basis van een toetsingskader kwaliteiten selecteren en bediscussiëren in een virtueel 3D-ontwerp voor een plek. Hierdoor wordt duidelijk welke ontplooiingskansen volgens tieners gelezen …

meer lezen

Een sociaal ruimtelijke databank maken

De sociaal-ruimtelijke databank is een digitaal instrument waarmee planners, beleidsmakers en sociaal werkers belevingsmateriaal ruimtelijk kunnen ordenen. De tool geeft deze informatie weer in de …

meer lezen

Van beleving naar prioritaire thema's en plekken

Kinderen en tieners bekijken en onderzoeken zelf belevingsmateriaal van de wijk, formuleren voor hen logische verbindingen van uitspraken en ervaringen, en komen samen tot prioritaire …

meer lezen

Waar is het?

Op een speelse manier verkennen kinderen en tieners prioritaire thema’s en plekken in hun buurt, en wisselen ze hierover hun eigen betekenissen en ervaringen uit en andere potenties en …

meer lezen

Waar ben ik?

Op een speelse manier leren deelnemers nieuwe plaatsen in de wijk kennen of nieuwe betekenissen van gekende plaatsen, waardoor ze bij het begin van een planningsproces een brede verkenning van de …

meer lezen

Raad je plaatsje

Op een speelse manier leren deelnemers uiteenlopende betekenissen over (plaatsen in) de buurt kennen, waardoor ze bij het begin van een planningsproces een brede verkenning van de wijk krijgen. …

meer lezen

Glasramen

Voorstellen voor de buurt verbeelden door bestaande ramen te bewerken tot glasramen. Doel: Voorstellen om kwaliteiten van de buurt te versterken of tekorten weg te werken worden verbeeld door …

meer lezen

Verover je wijk

Op een speelse manier leren deelnemers uiteenlopende plaatsen in de buurt kennen, waardoor ze bij het begin van een planningsproces een brede verkenning van de wijk krijgen. Deze activiteit is …

meer lezen

Citytrip

Door een citytrip te organiseren, ontdekken en delen deelnemers op een speelse manier betekenissen en verhalen over de buurt, waardoor ze bij het begin van een planningsproces een brede verkenning …

meer lezen

Nieuwenaamstraat

Plekken die door deelnemers als betekenisvol worden ervaren, krijgen een nieuw straatnaambord dat een bepaalde kwaliteit of knelpunt van die plek weerspiegelt. Doel:  Stilstaan bij de …

meer lezen

Daar woon ik!

Op een speelse manier leren deelnemers nieuwe plaatsen in de wijk kennen of nieuwe betekenissen van gekende plaatsen, waardoor ze bij het begin van een planningsproces een brede verkenning van de …

meer lezen

Digitale bevragingstool

Tieners een toetsingskader laten opstellen o.b.v. ontplooiingskansen d.m.v. een online bevragingstool. Het komen tot een reeks essentiële ontplooiingskansen helpt om in een volgende stap de …

meer lezen

3D-C.A.V.E. bouwen

Ontdek hoe je zelf een 3D-C.A.V.E. kan opzetten en een 3D-model kan verwerken om het dynamisch in een 3D-C.A.V.E. te verkennen. Doel:  een 3D-model voorbereiden voor gebruik in 3D-game …

meer lezen

Belevingsboxen

In deze workshop gaan we dieper in op de beleving en de betekenis van de stad aan de hand van belevingsdozen die gelinkt zijn aan een beleidsdomein. In de dozen zitten foto’s en tekeningen …

meer lezen

Inspiratiebrochure

Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en ervaringen bundelen in brochure om publiek en beleidsdebat te beïnvloeden. Doel: Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en …

meer lezen

Stencil Graffiti

Samen met kinderen en tieners analyses, voorstellen en ervaringen verbeelden in mobiele graffiti om publiek en beleidsdebat te beïnvloeden. Doel: Samen met kinderen en tieners analyses, …

meer lezen

Camera Obscura

Door zelf een camera obscura te maken, leren deelnemers wat langer stilstaan bij de stad. Het fotopapier in de camera moet 2 minuten belicht worden om een beeld te vangen. Dit houdt in dat …

meer lezen

Mijn buurt is een schilderij

In deze workshop gaan we aan de hand van schilderijen op zoek naar verschillende sferen die in de buurt voorkomen. Doel: Op nieuwe manieren naar de eigen buurt leren kijken door op zoek te gaan …

meer lezen

Buurt in beeld

In deze workshop worden aangename en minder aangename plaatsen in de buurt gefotografeerd. Doel: Zicht krijgen op aangename en onaangename plaatsen in de buurt en deze zichtbaar maken. Toegepaste …

meer lezen

De stad gezichten geven

In deze workshop kan je de buurt op een speelse manier bekijken en onderzoeken, nl. met 2 pingpong balletjes. De activiteit vindt afwisselend binnen en buiten plaats. Doel: Op een speelse manier …

meer lezen

De buurtkrant

In deze workshop worden verhalen en ervaringen over (een plek in) de buurt opgetekend. Doel: Deelnemers leren verschillende betekenissen en verhalen over een bepaalde plek of straat kennen en gaan …

meer lezen

Mental maps

In deze workshop tekent de deelnemer de buurt zoals hij/zij die kent, gebruikt en beleeft. Doel: Deelnemers tekenen de straat of buurt zoals zij deze beleven en gebruiken. Mental maps kunnen ook …

meer lezen

Hoe wordt de buurt gebruikt?

Deelnemers duiden aan de hand van stickers en/of tekenen met potlood hun woonplaats, bekende plaatsen, (on)aantrekkelijke plaatsen, alledaagse routes enzovoort aan op een plattegrond of …

meer lezen

Kalktekeningen

Door kalkpapier te bevestigen over een foto van een voor kinderen belangrijke plek in de buurt, kunnen ze hierop hun eigen voorstellen verbeelden voor verbetering van die plek. Doel: Deelnemers …

meer lezen