Facebook Pixel Persona - Hogeschool Gent
Foto Persona

Persona's van de gevende Vlaming.

P

Persona's van de gevende Vlaming.

Het geefonderzoek van HOGENT leidde tot één algemene en vijf specifiekere persona’s gelinkt aan bepaalde sectoren. Ze geven handvaten om je communicatie meer op maat te maken. 

Communiceren op maat brengt op, zo blijkt uit onderzoek. Hoe persoonlijker je een schenker kan aanspreken, hoe beter. Het geefonderzoek van HOGENT brengt het geefgedrag in Vlaanderen en de kenmerken van Vlaamse schenkers in kaart. Uit die data segmenteerden we verschillende groepen en maakten we schenkerpersona’s. Daarnaast analyseerden we ook welke persona’s interesse tonen voor welke sector(en): sociaal-cultureel, gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking enz. 

Wat is dat, een persona?

Een persona is een levendige voorstelling van een doelgroep of segment. Een persona laat je toe op een snelle en toegankelijke manier inzicht te krijgen in wat belangrijk is voor een doelgroep. Dat doe je door hen een gezicht te geven en te beschrijven waar die doelgroep mee bezig is, waar ze wakker van liggen, hoe hun persoonlijkheid is, ... Persona's maken het makkelijker om je communicatie op je doelgroep af te stemmen. In dit onderzoek werden naast de algemene persona (die de gemiddelde Vlaamse schenker voorstelt) ook vijf specifieke persona’s geïdentificeerd, elk met hun eigen interesses, persoonlijkheid en geefmotieven.

We geven telkens weer welk type persoon binnen dit persona zit, hoe je dit persona kan aanspreken, wat het geefgedrag is en wat nu net belangrijk is voor een organisatie bij het geven.

Hoe werk je daar dan mee?

Voor organisaties zonder schenkersdata kunnen deze persona richting geven. Je kan ideeën opdoen over tot wie je je kan richten en op welke manier. Wil je een actie uitdenken? Neem er dan het persona bij en laat je inspireren om zo veel mogelijk op maat te werken. Zo kan je strategischere keuzes maken. Vindt je persona informatie belangrijk? Dan kan je misschien eerder werken met een nieuwsbrief dan met een vluchtige Facebookpost. Je kan ook vertrekken vanuit je bestaande activiteiten en kijken bij welke persona’s deze het best aansluiten en of er nog verbeteringen mogelijk zijn. 

Organisaties die wel schenkersdata hebben, kunnen die naast de persona’s leggen om te kijken waar er een match is en of de huidige communicatie erbij aansluit. Als er geen match is, levert het een nieuw potentieel aan schenkers op. 

Deze persona’s helpen je dus als organisatie om gerichter en meer op maat te communiceren met (potentiële) schenkers. Een persona blijft natuurlijk een veralgemening. Je zal als je je eigen schenkers hiernaast legt natuurlijk geen complete match vinden. Het persona wordt gebruikt om richting te geven aan welke communicatie werkt voor een type persoon. Eén iemand kan zich ook in meerdere persona’s terugvinden. Hoe je weet wie bij welk persona hoort, is de volgende stap in ons onderzoek.

Maak kennis met ...

Portretfoto Concrete Chris en Clara

Concrete Chris en Clara

Chris (47j) en Clara (45j) wonen met hun dochter Lisa in hun rijhuis in het centrum van Antwerpen. Ze leerden elkaar daar kennen tijdens hun opleiding aan de hogeschool. Ze hebben het gevoel comfortabel te leven doordat ze beiden werken en willen hun steentje bijdragen aan de maatschappij.

Lees meer over Chris en Clara

Portretfoto Transparante Thierry

Transparante Thierry

 gezondheidszorg, onderwijs en onderzoek

Thierry is met zijn 66 jaar op pensioen. Hij heeft zijn hele leven als arbeider gewerkt in een autogarage vlak bij zijn woonplaats, Ninove. Ook in zijn vrije tijd is hij nog bezig met het sleutelen aan auto’s met enkele leeftijdsgenoten die dezelfde passie delen...

Lees meer over Thierry

Portretfoto Geïnformeerde Gerda

Geïnformeerde Gerda

 sociale sector en welzijnssector, kinderen- en jongerenwelzijn, zorg voor mensen met een beperking, ontwikkelingssamenwerking

Gerda (60j) werd geboren in Nederland maar kwam studeren in Gent en is er nadien blijven hangen. Ze ontmoette er ook haar man. Samen hebben ze twee kinderen die het huis uit zijn. Bij haar dochter is er sinds twee jaar ook een kleinkind bijgekomen waar ze enorm van geniet en bij haar zoon is er eentje...

Lees meer over Gerda

Portretfoto Belevingszoekende Bianca

Belevingszoekende Bianca

 gezondheidszorg, milieu- en dierenwelzijn, cultuur en recreatie

Bianca (37j) woont samen met haar vriend in Mol en heeft twee kinderen in de lagere school. Bianca heeft een bachelor in de communicatiewetenschappen maar vond daar haar ding niet in. Na enkele jobs als winkelbediende schoolde ze zich bij en werkt ze nu als schoonheidsspecialiste. Ze bewaakt wel dat...

Lees meer over Bianca

Portretfoto Wederkerige Wesley

Wederkerige Wesley

 cultuur en recreatie, gezondheidszorg, onderwijs en onderzoek

Wesley (26j) is een drukbezette vrachtwagen­chauffeur uit Poelkapelle. Hij heeft twee jonge kinderen en is dol op hen. Veel van wat hij doet, doet hij voor hen. Zo is de oudste betrokken bij de plaatselijke voetbalploeg en daar zet hij zich actief voor in. Hij hoopt dat ze later in de jeugdbeweging...

Lees meer over Wesley

Portretfoto Urgente Ulrike

Urgente Ulrike

 ontwikkelingssamenwerking en milieu- en dierenwelzijn

Ulrike (46j) woont samen met haar man en kinderen in Merelbeke. Ze is vroedvrouw in een ziekenhuis in Gent. Ze doet haar job met veel passie en is in het ziekenhuis ook vakbonds­afgevaardigde. Doordat haar man ook werkt, kunnen ze samen comfortabel leven. Toch maakt ze zich soms wel zorgen over de toekomst...

Lees meer over Ulrike

Filters

Heb je graag ondersteuning of advies om met deze persona's aan de slag te gaan?

Dankzij Blikopener, een samenwerkingsverband van Vlaamse hogescholen met de steun van VLAIO, kunnen we gratis advies bieden aan Vlaamse organisaties. Ook dienstverlening is mogelijk. Neem dus gerust contact op met onderzoek.fondsenwerving@hogent.be.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …
Advies bij fondsen­wervings­strategie
Advies nodig om je strategie rond fondsenwerving te optimaliseren of te starten? We luisteren graag naar je noden in een gratis verkenningsgesprek en bieden daarna de mogelijkheid om jullie …
Opleiding strategische fondsenwerving

In deze vorming krijg je alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties …