Communiceren op maat brengt op, zo blijkt uit onderzoek. Hoe persoonlijker je een donateur kan aanspreken, hoe beter. Dit onderzoek van HOGENT focust zich net op het geefgedrag van de Vlaming om in kaart te brengen wat hun noden zijn.
Fondsenwervers geven aan dat het definiëren en bereiken van personen via een gerichte communicatie heel moeilijk is. Met dit onderzoek willen we de non-profit sector hierin ondersteunen.
Via twee grootschalige online bevragingen bij Vlamingen brachten we het geefgedrag in Vlaanderen en de kenmerken van Vlaamse schenkers in kaart Via twee grootschalige online bevragingen bij Vlamingen brachten we het geefgedrag in Vlaanderen en de kenmerken van Vlaamse schenkers in kaart.
Uit die data segmenteerden we verschillende groepen en maakten we schenkerpersona’s. Daarnaast analyseerden we ook welke persona’s interesse tonen voor welke sector(en): sociaal-cultureel, gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking enz.
Geefgedrag van de schenkende Vlaming in kaart.
Wie graag meer leest over het geefgedrag van de schenkende Vlaming, kan de paper downloaden.
Deze persona’s helpen je als organisatie om gerichter en meer op maat te communiceren met (potentiële) schenkers.
Maar wat is dat, een persona?
Een persona is een levendige voorstelling van een doelgroep of segment. Een persona laat je toe op een snelle en toegankelijke manier inzicht te krijgen in wat belangrijk is voor een doelgroep. Dat doe je door hen een gezicht te geven en te beschrijven waar die doelgroep mee bezig is, waar ze wakker van liggen, hoe hun persoonlijkheid is, ... Persona's maken het makkelijker om je communicatie op je doelgroep af te stemmen. In dit onderzoek werden naast de algemene persona (die de gemiddelde Vlaamse schenker voorstelt) ook vijf specifieke persona’s geïdentificeerd, elk met hun eigen interesses, persoonlijkheid en geefmotieven.
We geven telkens weer welk type persoon binnen dit persona zit, hoe je dit persona kan aanspreken, wat het geefgedrag is en wat nu net belangrijk is voor een organisatie bij het geven.
Hoe werk je daar dan mee?
Voor organisaties zonder schenkersdata kunnen deze persona richting geven. Je kan ideeën opdoen over tot wie je je kan richten en op welke manier. Wil je een actie uitdenken? Neem er dan het persona bij en laat je inspireren om zo veel mogelijk op maat te werken. Zo kan je strategischere keuzes maken. Vindt je persona informatie belangrijk? Dan kan je misschien eerder werken met een nieuwsbrief dan met een vluchtige Facebookpost. Je kan ook vertrekken vanuit je bestaande activiteiten en kijken bij welke persona’s deze het best aansluiten en of er nog verbeteringen mogelijk zijn.
Organisaties die wel schenkersdata hebben, kunnen die naast de persona’s leggen om te kijken waar er een match is en of de huidige communicatie erbij aansluit. Als er geen match is, levert het een nieuw potentieel aan schenkers op.
Deze persona’s helpen je dus als organisatie om gerichter en meer op maat te communiceren met (potentiële) schenkers. Een persona blijft natuurlijk een veralgemening. Je zal als je je eigen schenkers hiernaast legt natuurlijk geen complete match vinden. Het persona wordt gebruikt om richting te geven aan welke communicatie werkt voor een type persoon. Eén iemand kan zich ook in meerdere persona’s terugvinden. Hoe je weet wie bij welk persona hoort, is de volgende stap in ons onderzoek.
Meer weten over persona's?
Wil je meer weten over de verschillende persona en hoe je ermee aan de slag kan gaan? Klik dan snel verder!
Fondsenwerving
bij particulieren.
Ben je eerder geïnteresseerd in de basis van fondsenwerving en staat fondsenwerving bij jouw organisatie nog in z’n kinderschoenen? HOGENT biedt ook een navorming ‘fondsenwerving bij particulieren’ aan.