Wil je met je organisatie een sterk employer brand uitwerken? Deze website neemt je bij de hand. In de huidige war for talent is employer branding een krachtig wapen voor organisaties, om het juiste talent aan te kunnen trekken én te behouden. Met deze e-tool bieden we een evidencebased aanpak van employer branding aan, gebaseerd op de meest recente onderzoeksresultaten en praktisch zeer toegankelijk voor het werkveld.
Employer branding: Hype of must?!? Deze term circuleert voluit in de ondernemerswereld en er leven veel verschillende opvattingen over dit topic. Is deze hype terecht? Gezien de war for talent volop op ons afkomt speelt, zullen bedrijven alles op alles moeten zetten om het juiste personeel aan te trekken én te behouden. Meer dan ooit is er namelijk vraag naar getalenteerde arbeidskrachten. Omwille van demografische ontwikkelingen zoals de vergrijzing zal deze "war for talent" in de toekomst alleen nog maar heviger worden. Ook de toegenomen migratie zal niet volstaan om aan de prangende vraag naar gekwalificeerd personeel te voldoen. Steeds meer organisaties beseffen dan ook dat hun menselijk kapitaal hun voornaamste competitief voordeel vormt: de mensen maken het verschil. Indien employer branding op gedegen wijze toegepast wordt, is het de ideale manier om werknemerstalent aan je bedrijf te binden. Een gefundeerde aanpak is echter noodzakelijk, en wetenschappers op internationale schaal hebben zich de voorbije jaren dan ook grondig gefocust op het uitdiepen van een goede employer branding strategie. We ontwikkelden een methodiek om de kloof tussen wetenschap en praktijk te overbruggen. Via de e-tool (die gratis ter beschikking wordt gesteld) en het boek stellen we een evidencebased aanpak van employer branding voor, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke inzichten en aangevuld met inspirerende voorbeelden en best practices uit het werkveld. Gezien de vele positieve effecten van employer branding willen we hiermee employer branding voor iedereen toegankelijk maken.
Het effectief ontwikkelen van een employer brand is echter nog iets anders dan erover spreken. Een aantrekkelijk, onderscheidend, authentiek, gedragen en creatief werkgeversmerk in de markt zetten is een uitdaging. Het vraagt van een bedrijf visie, lef, toewijding, draagvlak, creativiteit en consistentie. Maar een sterk employer brand levert ook heel veel op! Met deze e-tool nemen we je bij de hand om evidencebased aan de slag te gaan.
Naast de wetenschappelijke basis, hebben we ook het werkveld nauw betrokken. Verschillende bedrijven getuigden in het boek of werkten met de tool.
"Via een gedegen employer branding aanpak willen we de juiste mensen aantrekken, die passen bij ons bedrijf en onze passie delen, om hen op die manier langer aan het bedrijf te binden."
"Wij drukken onze employer value proposition uit met het acronym 'ROSIE'. Het staat voor 5 kenmerken die ons als werkgever typeren: Respect en vertrouwen, Ontplooiing en ontwikkeling, Samenwerken, Innovatief ondernemerschap en Eigenaarschap."
"We willen een innovatieve uitstraling. Op onze website maken we duidelijk dat we innovatieve profielen zoeken."
"Bij StoryMe zetten we enorm in op employer branding, we hebben zelfs een employee experience manager aangeworven. We vinden het belangrijk om onze employer branding ook uit te stralen naar klanten toe."
"We willen ons employer brand zo ontwikkelen dat mensen zeggen we zijn Avento i.p.v. we werken voor Avento."
"De interne ambassadeurs moeten de interne voelsprieten zijn. Ze moeten monitoren of het employer brand doorleefd wordt in het bedrijf."
"Sinds we aan de slag gegaan zijn rond employer branding, merken we dat retentiecijfers blijven stijgen, dat de instroom van geschikte kandidaten blijft stijgen, en dat het aantal bezoekers op onze jobsite van 700.000 naar 1.200.000 gestegen is de voorbije jaren."
"Inzetten op employer branding heeft duidelijk effect op instroom en dit voor verschillende jobs. Vroeger hadden we moeite om mensen aan te trekken voor technische jobs zoals IT, maar nu gaat het heel vlot met spontane instroom."
"Momenteel werven we ondanks de krapte op de arbeidsmarkt van IT-profielen gemiddeld één nieuwe medewerker per dag aan. We krijgen wel vaker de vraag hoe het komt dat zoveel nieuwe medewerkers de weg vinden naar ons."
"Via onze employer branding aanpak willen we het logge imago dat leeft bij externen, gelijk laten stromen met het werkgeversimago dat onze eigen medewerkers voor ogen hebben."
"Medewerkers van het woonzorgcentrum hebben samen met bewoners drie originele filmscènes uit Titanic, The Terminator en Pulp Fiction nagespeeld en ingeblikt. Het is een heel origineel en creatief manier om onze boodschap naar buiten te brengen."
"In onze employer value proposition staan teamwork, werksfeer en collegialiteit centraal."
Aanbod
Workshop employer branding
Wil je concreet aan de slag met employer branding? Dan is een zijn onze workshops een uitgelezen kans! Centraal in elke workshop staat het opzetten, implementeren en begeleiden van een employer branding strategie binnen je eigen organisatie.
De workshop wordt op maat aan uw bedrijf of organisatie aangeboden. De workshop wordt gevolgd daar door een individueel feedbackmoment op een latere datum.
Lezing
Employer branding is een methodiek die organisaties aanwenden om hun werkgeversimago vorm te geven zodat zij er beter in slagen om de juiste medewerkers aan te trekken en/of te behouden. Maar wat is een employer brand, wat levert het op en welke stappen moet je als organisatie concreet zettenen om tot een aantrekkelijke, onderscheidende en authentieke employer brand te komen? Hoe ontwikkel en manage je dat? Hoe draag je dit employer brand intern en extern uit? Op die vragen geven we een antwoord in deze lezing.
- Spreker: één van de experts uit het SUOR HR- onderzoeksteam
- Vorm: lezing
- Duurtijd: 1,5u
- Prijs: 300,00 EUR excl. btw + vervoerkosten
Contact: employer.branding@hogent.be
Consulting
Iedereen die met de e-tool werkt of het employer branding proces wil uittekenen kan beroep doen op individuele begeleiding van één van de experts uit het onderzoeksteam.
We bespreken vooraf de vraag en noden van de organisatie en we maken een offerte op.
- Management consulting: één van de experts uit het onderzoeksteam
- Richtprijs: 170,00 EUR/uur excl. btw en vervoerkosten
Contact: employer.branding@hogent.be
Het voortraject
Bepaal je doelen, je doelgroepen, je concurrenten, het budget en stel een multidisciplinair team samen.
De imago-audit
Denk na over je identiteit en je gewenste werkgeversimago of employer value proposition, en meet het feitelijk employer brand met de imago-audit.
Ontwikkel het employer brand
Draag het employer brand intern en extern uit: de interne en externe branding.