Facebook Pixel Circulair ondernemen als kmo ... Hoe? Zo! - Hogeschool Gent
Foto Circulair ondernemen als kmo ... Hoe? Zo!

Circulair ondernemen als kmo... Hoe? Zo!

C

Circulair ondernemen als kmo... Hoe? Zo!

Grondstoffenschaarste, stijgende grondstofprijzen, langere leveringstermijnen, een strengere wetgeving, ... De nood aan en vraag naar meer duurzaamheid is alomtegenwoordig, als bedrijf kan je niet achterblijven.  Maar waar liggen de kansen voor je bedrijf? En hoe begin je aan een circulaire transitie? Hebben rest- en afvalstromen écht waarde? En hoe krijg je iedereen mee in dit verhaal?

Met dit opleidingstraject voor kmo's bekijken we op maat en op basis van je eigen business case hoe jouw bedrijf de stap naar circulair ondernemen kan zetten. Twijfel je of dit traject iets voor jou is? Neem dan contact op met Peggy Van Acker
 

Sponsorlogo VLAIO

 

 

 

Kick-off: Circulair ondernemen, hoe begin je eraan?

Er zijn verschillende strategieën om circulair ondernemen te implementeren in een bedrijf. Het is echter niet evident om het bos tussen de bomen te zien en de strategie te kiezen die bij jouw kmo past. Gelukkig zijn er al heel wat good practices en daar duiken we met jullie in tijdens deze kick-off. 

Circulaire strategie

Workshopbegeleider: Peggy Van Acker

Een circulaire business case kan je beter begrijpen (en onderbouwen!) als de strategie op punt staat. In deze online workshop gaan we dieper in op hoe je zo'n strategie uitwerkt en wat het belang is van waardecreatie en impactmeting. 

Circulaire verdienmodellen

Workshopbegeleider: Philippe Thion

Tijdens deze online workshop staan we stil bij de belangrijkste financiële en juridische aspecten van een circulaire business case. We verdiepen ons onder meer in circulaire verdienmodellen en we bekijken hoe we financiële en juridische uitdagingen kunnen ombuigen in mogelijke opportuniteiten.

Werken in een circulaire organisatie

Workshopbegeleiders: Charlotte Malengier & Katrien Cobbaut

Circulair ondernemen heeft uiteraard gevolgen op de interne werking van een organisatie. Hoe ga je met deze verandering om? Hoe neem je werknemers mee in dit verhaal? Hoe zorg je voor een goede match tussen jouw werknemers en circulariteit? Allemaal vragen die beantwoord worden in deze online workshop!

Gedragsverandering en impactmarketing

Workshopbegeleider: Nena Baeyens

Hoe zorg je ervoor dat ook je klanten mee zijn met je verhaal? Hoe kom je te weten of ze bereid zijn om meer te betalen voor duurzame producten en hoe communiceer je hier het best over? In deze online workshop geven we een antwoord op deze en andere markteingvragen die samenhangen met de switch naar circulair ondernemen. Aan de hand van concrete tips en voorbeelden krijg je inzicht in de psychologie van duurzame gedragsverandering en leer je hoe je dit kan gebruiken in je eigen marktetingstrategie

Circulair business model framework

We gaan verder aan de slag met het circulaire business model framework uit de kick-off en werken enkele concrete toepassingen voor je bedrijf grondig uit. Tijdens deze sessie zijn coaches (en peers) aanwezig om de toepassingen af te toetsen. 

Coaching 1-op-1

Elke deelnemer krijgt de mogelijkheid om eventuele vragen en twijfels bij de uitwerking van de business case af te toetsen bij de coaches.

Voorstellen business case

We prikken met elke deelnemer een moment in de agenda om de uitgewerkte circulaire business case te pitchen voor een panel. Hierna kan je met de feedback, tips en contacten aan de slag om de case in de praktijk te brengen.

Uitreiking certificaat

Tijdens deze "live" sessie worden de certificaten uitgedeeld en is er tijd om in groepjes vooruit te blikken op de concrete uitwerking van de business cases. Uiteraard sluiten we dit traject in schoonheid af met een hapje en een drankje. 

Inschrijven kan via mail naar Pieter Werrebrouck. Ook voor eventuele vragen kan je bij hem terecht. De prijs voor deelname bedraagt €300 (excl. btw) dankzij de steun van VLAIO. De opleiding komt niet in aanmerking voor gebruik van de kmo-portefeuille. Aarzel niet te lang om in te schrijven, er zijn slechts 12 plaatsen beschikbaar!

De workshops worden verzorgd door HOGENT, Research Centre for Sustainable Organizations. Als onderzoekscentrum ondersteunen ze organisaties tijdens de transitie naar circulair ondernemen. Ze helpen je uit de startblokken schieten richting positieve impact op ecologisch, economisch en/of sociaal vlak. De diversiteit in expertise zorgt ervoor dat ze een brede en geïntegreerde ondersteuning kunnen bieden.

De organisatie van het traject wordt getrokken door De Punt, groeiplatform voor ondernemen. Als bedrijvencentrum met een maatschappelijke missie zijn zij het gewoon om impactrijke trajecten te ontwikkelen en te programmeren.