Moving towards sustainable organizations
Het maximaliseren van duurzame waardecreatie door organisaties staat centraal in de visie van het Research Centre for Sustainable Organizations. Via interdisciplinair, praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek en dienstverlening ondersteunen we kleine en middelgrote organisaties om meer duurzame impact te genereren op sociaal, ecologisch en economischvlak. Onze expertise en ontwikkelde tools stellen deze organisaties in staat om de touwtjes in handen te nemen en hun eigen werking op een onafhankelijke manier verder te versterken.
6 Onderzoekslijnen.
Om duurzame impact mogelijk te maken is het nodig een lange termijn aanpak te hanteren en interdisciplinair te werk te gaan. De verwevenheid van economische, sociale en ecologische aspecten, gekoppeld aan de inherent complexe natuur van organisaties, maakt een integrale benadering noodzakelijk. Een benadering waarbij gefocust wordt op één deeldomein van een organisatie is ontoereikend om de effectieve impact in kaart te kunnen brengen. We onderzoeken de eigenschappen en de criteria van het organisatiesysteem vanuit een interdisciplinaire optiek. We richten ons hiertoe op het modelleren en implementeren van duurzaam beleid, alsook het meten en rapporteren van impact.
Onze experten
Het Research Centre for Sustainable Organizations is samengesteld uit experts binnen de domeinen businessmodellen, arbeid, tewerkstelling, HR, impactmarketing, partnerschappen en financiering, geïntegreerde verslaggeving en impactmeting.
Heb je een vraag of wil je met ons samenwerken? Neem contact met ons op via sustainableorganizations@hogent.be.
Wil je met een of meerdere van onze experten een gratis adviesgesprek? Dankzij Blikopener van de Vlaamse overheid is dat mogelijk. Neem gerust contact op met de expert van je keuze of mail naar sustainableorganizations@hogent.be.
B
Businessmodellen
Een businessmodel beschrijft hoe een bedrijf waarde creëert. In ons onderzoek en met onze dienstverlening brengen we diverse businessmodellen in kaart die duurzame impact bewerkstelligen. Dit is geen one size fits all, maar wel een inventarisatie en exploratie van reeds beproefde en nieuwe businessmodellen.
A
Arbeid, tewerkstelling en HRM
Het menselijk kapitaal van je organisatie goed inzetten geeft een boost aan het bereiken van je impact. Dit van de juiste mensen aantrekken en selecteren tot het vinden en stimuleren van talenten en competenties van je huidige medewerkers. En dit over generaties heen.
I
Impact marketing
Bij marketing denken de meeste mensen nog altijd aan reclameboodschappen die ons zoveel mogelijk rommel willen doen kopen. Maar marketing kan ook ingezet worden om positieve sociale en ecologische veranderingen teweeg te brengen. Of je nu je klanten wil overtuigen om te switchen naar ecologischere producten, efficiënte communicatiecampagnes wil lanceren of je medewerkers wil mee krijgen in je duurzaamheidsverhaal, alles begint bij de juiste marketingstrategie.
P
Partnerschappen en financiering
Als je als organisatie een verschil wil maken heb je de nodige financieringsbronnen nodig. Naast subsidies en eigen marktinkomsten vormen vrijwillige bijdragen/giften met fondsenwerving een interessante inkomstenbronnen voor non-profitorganisaties. Een andere financieringsvorm is Social Impact Bonds, een publiek-private samenwerking om sociaal-maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
G
Geïntegreerde verslaggeving
Ondernemingen focussen bij het rapporteren vooral op financiële gegevens zoals omzet, winst, balanstotaal…
Duurzaamheidsindicatoren krijgen nog weinig aandacht, hoewel investeerders, financiële instellingen, werknemers en andere belanghebbenden hiermee meer en meer rekening houden bij hun keuzes. Binnenkort worden alle Europese grote ondernemingen en beursgenoteerde kmo’s wettelijk verplicht zijn om te rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid.
I
Impactmeting
Als organisatie wil je je gemaakte impact duidelijk in kaart brengen. We helpen jou bij het zoeken naar haalbare indicatorensets en methodieken om de impact op sociaal, ecologisch en/of financieel vlak te meten en in kaart te krijgen. Met ons onderzoek en dienstverlening richten we ons niet enkel op diegenen die al bewust met hun impact aan de slag zijn, maar breken we ook een lans voor integraal rapporteren in sectoren waar nu financiële indicatoren de bovenhand houden.
Ben jij een enthousiaste en gedreven student, die wil uitblinken in zowel onderzoeks- als communicatievaardigheden? Grijp dan nu de kans om deel te nemen aan ons boeiende onderzoeksproject in het kader van jouw bachelorproef en/of stage!
Meer info →"CADS brengt een grote verscheidenheid aan experts uit verschillende onderzoeksdomeinen samen en is gericht op het consolideren van duurzaamheid door middel van data. Om onze ambities te realiseren, werken we samen met verschillende academische en niet-academische stakeholders door het ondersteunen van en actieve deelname aan onderzoeksprojecten, consultancy, specialistische cursussen, …"
Doe beroep op onze expertise.
Wil je met een of meerdere van onze experten een gratis adviesgesprek? Dankzij Blikopener van de Vlaamse Overheid is dat mogelijk. Neem gerust contact op met de expert van je keuze of mail naar sustainableorganizations@hogent.be
Geïntegreerde verslaggeving
- Informatiesessie duurzaamheidsrapportering (CSRD) bij directieleden en financiële afdelingen
- Teambuilding voor accountants/dienstverleners/kmo's
- Implementeren van stappenplan duurzaamheidsrapportering (CSRD)
- Maturiteitsniveau duurzaamheidsrapportering van je onderneming: waar sta jij ten opzichte van sectorgenoten?
Partnerschappen en financiering
- Meer info over de basisvorming fondsenwerving
- Basistraining fondsenwerving op maat van jouw organisatie
- Op feiten en onderzoek gebaseerd advies rond je eigen aanpak, een bepaalde actie, ...
- Doelgroepanalyse om je donateurs te leren kennen en te communiceren op maat
- Feedback op je eigen fondsenwervingsstrategie/plan
- Sessie interne gedragenheid om alle neuzen richting fondsenwerving te krijgen
- Sessie belang van strategische aanpak toont aan dat fondsenwerving doordacht moet gebeuren
- Sessie strategische keuzes om vanuit analyse prioriteiten te maken
- Sessie communiceren op maat, werken met persona's
In de kijker.
- Communicatiestructuur en interne organisatie onder de loep
- Iedereen gelukkig aan het werk (podcast)
- Studenten nemen koolstofvoetafdruk onder de loep
- Duurzaam ondernemen moet naar mainstream evolueren
- Telewerk vraagt doordacht en flexibel beleid
- Zeven gouden regels om de impact van je actie te verhogen