Foto Professionalisering van onderwijsprofessionals

Professionalisering van onderwijsprofessionals

P

Professionalisering van onderwijsprofessionals

Projecten en resultaten.

 

METAPRO

METAPRO: Versterken van metacognitieve vaardig-heden en inspannings-regulatie bij (leerkrachten van) 11- tot 13-jarigen

Voorliggend onderzoek beoogt het ontwerpen van een professionaliseringstraject voor leerkrachten, dat inzet op zowel het verder stimuleren, automatiseren en transfereren van hun eigen metacognitieve vaardigheden als het inzetten ervan voor het ontwerpen van een onderwijsopzet dat hun leerlingen hierin traint.

DeCiTeL

DeCiTeL - Democratisch burgerschapsonderwijs: onderwijzen en leren

Dit project, als alliantie van Europese lerarenopleidingen, ontwikkelt leermiddelen, curricula en professionaliseringstrajecten om leraren te versterken in het onderwijzen van democratisch burgerschap en sociale competenties, en onderzoekt hoe succesvolle praktijken breed kunnen worden opgeschaald binnen stedelijke leerecosystemen en bestaande netwerken van lerarenopleidingen.

RekenCafé

RekenCafé

Dit project, in samenwerking met Leerpunt, stelt een evidence-informede reeks podcastafleveringen voor waarin wetenschappelijke kennis over verschillende onderwerpen rond rekenen, rekendidactiek en rekenproblemen toegelicht en besproken worden door experts uit de wetenschap en uit de praktijk.

PLG Zelfregulerend leren

PLG Zelfregulerend leren

Een professionele leergemeenschap als hefboom voor zelfregulerend leren binnen de evidence-informed onderwijspraktijk.

Leerstoornissen attitudes secundair

Leerstoornissen attitudes secundair

Met dit project willen we bijdragen tot meer inclusief onderwijs en de slaagkansen van leerlingen met leerstoornissen verbeteren door bewustwording en kennis bij leerkrachten te vergroten.

ITOS-R

ITOS-R

Aanpassing van en onderzoek naar de inzetbaarheid van de vragenlijst Impact TOS op kinderen en jongeren binnen een schoolse context bij kinderen met een lage socio-economische status en/of multiculturele achtergrond.

Krachtig rekenonderwijs

Krachtig rekenonderwijs

In dit project werd onderzocht hoe een effectieve ‘brede basiszorg’ voor rekenen op klasniveau gerealiseerd kan worden in functie van het ontwikkelen van een (inclusieve) leeromgeving die kwalitatief rekenonderwijs aanbiedt aan alle lerenden.

L(E)ERMODERN

L(E)ERMODERN

In dit onderzoeksproject nemen we de impact van de modernisering van het Secundair Onderwijs op de lerarenopleidingen in Vlaanderen onder de loep.

MultiClass - Multicultural Classrooms

MultiClass - Multicultural Classrooms

Omdat het aantal buitenlandse studenten in het hoger onderwijs snel toeneemt, zet dit project in op de vaardigheden en competenties van het academisch personeel om in een multiculturele en meertalige omgeving te kunnen werken.

Draaischijffunctie CLB

Draaischijffunctie CLB

Met dit onderzoek wilden we zicht krijgen op hoe de draaischijffunctie van het CLB tegemoet kan komen aan welzijnsnoden van scholen en aan de ondersteuningsnoden van gezinnen.

Leerstoornissen hoger onderwijs

Leerstoornissen hoger onderwijs

Doel van het onderzoeksproject is het in kaart brengen van de kennis en attitudes van lesgevers aan HOGENT ten aanzien van studenten met leerstoornissen.