Mensen in een maatschappelijk kwetsbare leefsituatie worden vaak als ‘tweederangsburgers’ benaderd. Een gelijkwaardige dialoog is onbestaande. Eigenaarschap is echter essentieel in functie van sociale rechtvaardigheid. Via participatief onderzoek waarbij co-creatie centraal staat, willen we assumpties en (verdoken) machtsposities binnen systemen en het professioneel handelen (1) bloot leggen, (2)kritisch bevragen én (3) transformeren.
Binnen het collectief willen we daarom ervaringskennis (kennis van mensen in een maatschappelijk kwetsbare leefsituatie zelf) - naast professionele en wetenschappelijke kennis - inbrengen als volwaardige en gelijkwaardige bron van kennis met een klemtoon op dialoog, kruisbestuiving en verbindende samenwerking.
In de kijker
Ontdek in deze inspiratienota hoe we samen met partners hebben verkend wat de herstelgedachte kan betekenen voor jongeren. We duiken in de unieke uitdagingen en mogelijkheden die deze benadering biedt voor de ondersteuning van jongeren en formuleren enkele cruciale vragen die praktijk en onderzoek aanzetten tot actie.
Projectresultaten.
Samen Talent en Ervaring Mondig en Mogelijk maken
Ervaringsdeskundigen geven aan dat er voor hen weinig tot geen gelegenheid om te zien en gezien te worden in kracht en talent. We willen een leerecosysteem faciliteren in Gent en ruime omgeving waar ieder mens voluit zichzelf kan zijn en waar talenten zich kunnen ontplooien.
Arts-Based Research in Addressing Social Inequality and Exclusion
In dit project exploreren we hoe performatief onderzoek (nl. creatieve of kunst gebaseerde onderzoeksmethoden) binnen het onderzoekscentrum ingezet kan worden om een antwoord te bieden op vraagstukken zoals sociale ongelijkheid en uitsluiting.
ErvaringsVuur
Een onderzoek naar het werken met ervaringskennis binnen de ondersteuning van jongeren in de jeugdhulp bij de stap naar zelfstandigheid.
SEKEHE
In dit project focussen we op het structureel verankeren van ervaringskennis in opleidingen hoger onderwijs voor wat betreft het domein sociaal-agogisch werk.
Ervaringskennis in onderwijs en onderzoek (DIVED)
Dit project ontwikkelt en coördineert acties zowel binnen onderzoek, onderwijs als de ondersteuning van studenten waarbij het (h)erkennen van ervaringskennis centraal staat.
We make the road by walking: impactevaluatie
Co-creatieve trajecten over het vormgeven van impactevaluatie voor onderzoek en praktijk.
Co-creatie in beeld
Een onderzoek naar het vraagstuk van gedeelde verantwoordelijkheid tussen ervaringswerkers en professionals als voorwaarde voor kwalitatieve zorg-, hulp- en dienstverlening.
Studentenwerkgroep Diversiteit
In dit project werd de ervaringskennis van studenten zichtbaar gemaakt met als doel handvaten aan te reiken om van HOGENT een meer inclusieve en veilige plek te maken.