Hart onder de riem voor goede doelen: 70 procent van de Vlamingen steunde het afgelopen jaar een goed doel met een hoger bedrag dan in 2019. En wie geeft in Vlaanderen, blijft geven, ondanks de crisissituatie. Deze conclusies komen naar voren uit een bevraging bij 1992 Vlamingen door tweedejaarsstudenten marketing van HOGENT. Zij gingen de straat om het geefgedrag in Vlaanderen te peilen.
Dat 70 procent van de Vlamingen het afgelopen jaar een goed doel steunde, is een lichte stijging van 4 procent in vergelijking met 2019. 56 procent doneerde in de laatste dertig dagen voor de enquĂȘte. De Vlaming die kan geven, doet dat duidelijk ook. Bij de vraag in hoeverre ze zichzelf het komende jaar financieel in staat zien om goede doelen te steunen, geeft 66 procent aan dat te kunnen. Slechts 18 procent vreest dat dit moeilijk zal zijn. Die 18 procent bestaat vooral uit mensen met een lager inkomen, die de huidige economische en energiecrisis extra hard voelen. Mogelijks gelinkt aan die crisissituatie is het feit dat het aantal Vlamingen dat een goed doel structureel steunt door een vaste maandelijkse of jaarlijkse gift gedaald is.
Toch blijft de loyaliteit van de Vlaming aan goede doelen overeind in bijna alle sectoren. De gevende Vlaming steunde in 2022 zo goed als alle sectoren meer dan de voorbije drie jaar dat het onderzoek gebeurde. De grootste groei manifesteert zich dit jaar bij gezondheidszorg en kinderen- en jongerenwelzijn. Enkel milieu- en dierenwelzijn kende een zeer kleine achteruitgang.
Dit lijkt goed nieuws voor de goede doelen die met een bang hart de crisissen trotseren. Terwijl gevreesd werd dat heel wat donaties zouden wegvallen, blijkt dit best mee te vallen. De Vlaming blijft trouw aan de goede doelen als het financieel haalbaar blijft en verhoogt zelfs zijn geefbedrag. Dit is een hart onder de riem voor goede doelen en een extra opsteker om zeker in te zetten op de warmste week.
Meer info? Mail naar joke.persyn@hogent.be.
Publicatiedatum: 05/12/2022