Tom Coenen en Robin Verplancke zijn twee hoogvliegers, in meer dan één betekenis: ze zijn piloot bij Brussels Airlines en combineerden deze bijzondere job met een opleiding als bachelor in toegepaste informatica aan HOGENT – in afstandsonderwijs, hoe kan het anders met zo’n beroep. Tijdens hun stage ontwikkelden ze samen een app voor de piloten van Brussels Airlines, die deze tool enthousiast hebben onthaald. Het verhaal van de HOGENTenaars vormt zelfs de basis van een nieuwe campagnevideo van Brussels Airlines.
Robin Verplancke rondde recentelijk zijn studie met succes af en Tom Coenen moet enkel nog zijn bachelorproef afwerken. De twee kwamen pas tijdens en door hun IT-opleiding van elkaar te weten dat ze als piloot werkten bij Brussels Airlines. “Dat we elkaar pas leerden kennen op HOGENT, hoewel we al jaren voor Brussels Airlines werken, is wel een grappig gegeven”, vindt Robin. “Het heeft er ons wel toe aangezet om onze stageperiode samen bij onze werkgever uit te voeren, zodat we een IT-tool konden uitwerken die een oplossing biedt voor concrete noden die wij en onze collega-piloten ervaren.”
De twee HOGENTenaars ontwikkelden een app die relevante informatie levert voor de piloten zoals de gate, actuele vertrektijden, boarding, of er al dan niet ‘de-icing’ nodig is, enz. “Er is heel wat informatie nodig voor je kan vertrekken, maar die moesten we via verschillende kanalen en bronnen verzamelen. Een app die al die informatie samenbrengt, leek ons dus een grote meerwaarde”, legt Tom uit. Dat blijkt ook: de app wordt sterk gewaardeerd door de andere piloten en het management. Er zijn intussen plannen om een vergelijkbare app te ontwikkelen voor de crew aan boord.
Employer branding
Brussels Airlines gebruikt het verhaal van de twee HOGENTenaars als basis voor een video voor zijn interne en externe Employer Brandingcampagne, die op 6 november gelanceerd werd.
Ook stagebegeleider Marc Asselberg is opgetogen over de samenwerking met het luchtvaartbedrijf: “Het gegeven dat twee piloten een IT-opleiding volgen en tijdens hun stage zowel hun ervaring als piloot als de opgedane IT-kennis kunnen aanwenden, is zonder meer uniek. Brussels Airlines is bovendien met enthousiasme ingegaan op de vraag van de piloten om hun stage intern te kunnen doen. Het was mooi om te zien hoe de IT-afdeling en de business hiervoor de neuzen in dezelfde richting hebben gezet. Het is een sterk voorbeeld van een zeer geslaagde interne samenwerking om tot digitale innovatie te komen. Daar heeft de inzet, motivatie en communicatie van beide studenten zeker ook toe bijgedragen ", situeert Marc Asselberg. “Het was voor mij een van de beste stages die ik heb mogen begeleiden als docent van HOGENT”, besluit hij.
Publicatiedatum: 06/11/2024