Op 20 februari vond de academische openingszitting van de Xerius-HOGENT Leerstoel Ondernemend Leren plaats in de Koninklijke Bibliotheek van Brussel. Deze leerstoel is het resultaat van een unieke samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en HOGENT, en vormt een brug tussen academisch onderzoek en praktijkgericht onderwijs, waarbij vernieuwende inzichten rond ondernemend leren en hybride ondernemerschap ontwikkeld worden.
In het kader van deze leerstoel start Jan Deklerck (HOGENT) een doctoraatstraject op aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB dat zich richt zich op de ontwikkeling en validering van ontwerpprincipes die de leerprocessen van hybride ondernemers (zelfstandigen in bijberoep) ondersteunen. Het onderzoek draagt bij aan de state-of-the-art in hybride ondernemerschap en wil praktische handvatten bieden voor ontwerpers van coachingtrajecten en beleidsmakers, waarmee de maatschappelijke impact van deze leerstoel wordt versterkt.
Promotoren van het onderzoek zijn leerstoelhouder Bart Derre (rechts op foto) en academisch coördinator Nico De Witte (midden op foto). Prof. dr. De Witte heeft een bewezen staat van dienst in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen met innovatieve oplossingen. Leerstoelhouder dr. Bart Derre, directeur van het E-Lab aan HOGENT is bekend om zijn onderzoek naar ondernemerschapsonderwijs, en heeft nauwe banden met vooraanstaande nationale en internationale onderwijsinstellingen en experts in het veld.
Tijdens de academische opening lichtten beide heren de wetenschappelijke ambitie en praktijkgerichte focus van de leerstoel toe. "Met deze leerstoel willen we wetenschappelijke modellen en ontwerpprincipes ontwikkelen om zelfstandigen in bijberoep te ondersteunen”, zegt Bart Derre. "Onze focus ligt op het stimuleren van ondernemende groei en het faciliteren van een duurzame transitie naar een voltijds zelfstandig beroep. We combineren wetenschappelijk onderbouwde begeleiding, coaching en ondersteuning, wat van cruciaal belang is om startende ondernemers de beste kans op succes te bieden."
Community of Practice
De leerstoel biedt naast academisch onderzoek ook ruimte voor maatschappelijke impact via een Community of Practice voor zelfstandigen in bijberoep. Deze praktijkgerichte gemeenschap zet in op kennisdeling, netwerken en concrete toepassingen van academische inzichten.
De zelfstandigen kwamen op de academische zitting ook zelf aan bod: Jens Dedroog, zaakvoerder van Esperienza Di Gusto en ooit als student-ondernemer gestart aan HOGENT, waar hij kmo-management studeerde, deelde ervaringen in het combineren van werk en ondernemerschap. Ook Dieter Dedroog, alumnus van de HOGENT-opleiding toegepaste informatica en zelfstandige in bijberoep gaf zijn inzichten mee. Beide ondernemers gingen dieper in op hoe gerichte ondersteuning en coaching kunnen bijdragen aan groei en succes als zelfstandige.
Xerius
De leerstoel is mee mogelijk gemaakt door de financiële steun van Xerius. Afgevaardigd bestuurder Franky Haesevoets en marketing manager Bruno van de Moortel legden tijdens de academische opening uit hoe hun investering in de leerstoel bijdraagt aan de versterking van het ecosysteem voor zelfstandigen. België telt ruim 330.000 zelfstandigen in bijberoep, een kwart van alle zelfstandigen, blijkt uit cijfers van het RSVZ.
Op de academische openingszitting kwamen onder meer nog Koen Goethals, algemeen directeur van HOGENT aan het woord, evenals Johan Staes, CEO van de vzw Vlaams Onafhankelijk Zorgnetwerk. Hij focuste op hoe zelfstandigen in bijberoep waarde kunnen toevoegen aan de zorgsector en welke rol werkgevers kunnen spelen in hun ondersteuning. Dat ook de leerstoel daar een belangrijke rol kan in spelen, staat buiten kijf.
Publicatiedatum: 24/02/2025