In 2022 kreeg HOGENT enkele keren een externe commissie van deskundigen over de vloer voor een instellingsreview. Zo'n instellingsreview is één van de instrumenten die de NVAO (Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie) hanteert om toe te zien op de kwaliteit van het hoger onderwijs in Vlaanderen en gebeurt elke zes jaar. Conclusie van het rapport: HOGENT is met glans geslaagd in eerste zit. Dankzij de inspanningen van alle HOGENTenaars heeft onze organisatie haar accreditatie beet voor de komende zes jaar, tot 30 september 2028.
HOGENT oogst bij de commissie veel lof voor wat op enkele jaren tijd bereikt is onder de inspirerende leiding van algemeen directeur Koen Goethals. HOGENT onderscheidt zich op veel punten in positieve zin, luidt het. Voor de commissie is het duidelijk: “HOGENT heeft op adequate wijze aangetoond haar onderwijsbeleid op een kwaliteitsvolle wijze uit te voeren, in lijn met haar visie. Er is bovendien een sterke, breed gedragen kwaliteitscultuur, gericht op overleg, samenwerking en verbetering."
De commissie spreekt in haar rapport voorts van “mooie voorbeelden van (informele) onderwijsprofessionalisering” en stelt vast dat HOGENT op het vlak van een nieuw, transparant kennisdelingssysteem aan de vooravond staat van een belangrijke ontwikkeling. Zo bouwt de hogeschool aan een onderwijsincubator om kennis te valoriseren voor onderwijsinnovatie, waarbij collega’s voor een periode vrijgesteld aan een experiment kunnen werken. Ook wordt onder meer gewerkt aan experimenten op het gebied van online learning.
HOGENT neemt veel initiatieven die afgestemd zijn op toekomstgerichte vaardigheden.
Toekomstgerichte vaardigheden
Dat HOGENT daarnaast inzet op het verder uitbreiden van samenwerking met externe partners, zowel met andere onderwijsinstellingen als met onder meer Syntra en VDAB, stipt de commissie evenzeer aan als een troef: sterke partnerschappen met organisaties en bedrijven in het regionale en lokale domein kunnen leiden tot relevante vernieuwingen in het opleidingsaanbod en de curricula.
Dat sluit deels aan bij het feit dat HOGENT veel initiatieven neemt die afgestemd zijn op toekomstgerichte vaardigheden die nodig zijn om succesvol te functioneren op de arbeidsmarkt en die zelfontwikkeling en een leven lang leren mogelijk maken. De reviewcommissie ziet deze initiatieven als zeer positieve elementen in het HOGENT-onderwijsbeleid.
HR
Uiteraard zijn er ook werkpunten. Een van de grootste uitdagingen voor HOGENT situeert zich volgens de commissie op HR-vlak. Zo is de werkdruk, mede veroorzaakt door de stijgende studentenaantallen, een belangrijk aandachtspunt. Ook op andere HR-domeinen ziet de commissie nog verbeterpunten, al benadrukt ze tegelijkertijd dat het HR-beleid zich positief ontwikkelt. Ze erkent dat er al een serieuze inspanning is geleverd en dat HOGENT helder voor ogen heeft wat haar nog te doen staat.
Daarnaast is er ook inzake diversiteit werk aan de winkel. Dat thema staat bij veel HOGENT-entiteiten op het netvlies en er worden al heel wat initiatieven ter zake genomen, maar er is nood aan een duidelijk HOGENT-breed kader. De aanstelling van een duurzaamheidscoördinator maakt alvast dat het thema op organisatieniveau opgevolgd wordt.
Betrokkenheid en professionaliteit
Tot slot valt op dat de commissie in haar rapport expliciet verwijst naar de betrokkenheid en professionaliteit van docenten en ondersteunende diensten, de sterke studentenparticipatie en de actieve samenwerking met externe (onderwijs)partners. Ze ervaarde tijdens haar bezoeken een open sfeer met enthousiaste en bekwame gesprekspartners die de visie en doelstellingen van HOGENT omarmen en helpen realiseren en die daarbij getuigen van een hoog zelfkritisch en lerend vermogen.
“Als algemeen directeur kan ik dit alleen maar bijtreden”, reageert Koen Goethals. “De hoge kwaliteit van het onderwijs dat HOGENT aanbiedt, is enkel mogelijk door het enthousiasme, het professionalisme en het grote engagement van alle HOGENTenaars.” Samengevat: wie kiest voor HOGENT, zit goed.
De sterktes in een notendop
De sterke elementen van HOGENT die de commissie heeft onderscheiden in een notendop:
- een heldere en gedragen visie op onderwijsbeleid en -kwaliteit
- een gebalanceerd kwaliteitsborgingssysteem met goede monitoring- en evaluatie-instrumenten en -processen
- een goed inzicht in de opvolging van doelstellingen en aanbevelingen en de verbetercyclus, mede dankzij de ontwikkelde Business Intelligence-tool
- veel aandacht voor begeleiding van studenten
- een sterke studentenparticipatie
- betrokken docenten en goed functionerende curriculumcommissies in de departementen en opleidingscommissies in de School of Arts en bij GO5
- professionele ondersteunende diensten
- aandacht voor toekomstgerichte vaardigheden en ondernemerschap
- een actieve samenwerking met externe (onderwijs)partners en de inzet op een uitbreiding en intensivering daarvan
- onderzoekscentra en interdisciplinaire cocreatie
Publicatiedatum: 17/06/2022