“Ik kan jonge artiesten de helikopterview bieden die ze zelf nog missen.”

Dirk Brossé begeleidt studenten KASK & Conservatorium op weg naar zelfstandigheid

Dirk Brossé, componist en dirigent met internationale naam en faam, gaf 37 jaar les aan KASK & Conservatorium. Begin dit academiejaar zette hij een punt achter zijn lesopdracht en ging hij met pensioen. Al is dat niet om van een verdiende rust te genieten: hij blijft gedreven muzikaal directeur van het Chamber Orchestra of Philadelphia en van Film Fest Gent. Bovendien heeft hij HOGENT niet helemaal achter zich gelaten: sinds kort zet hij zijn ervaring in bij E-Lab om er studenten en pas afgestudeerden die als zelfstandige hun weg moeten zoeken in de artistieke wereld te adviseren en te begeleiden.

Volgens Dirk Brossé zijn kunst­opleidingen te weinig bezig met wat na de opleiding komt. Er ligt zeer veel focus op het inhoudelijke en, wat KASK & Conservatorium betreft, zeker ook op het creatieve aspect. “En dat is uiteraard een zeer goede zaak”, benadrukt Dirk Brossé. “Maar meer duiding over hoe de kunstwereld in elkaar zit en meer aansluiting met de dagelijkse realiteit is toch wenselijk.” Zelf besteedde hij daar tijdens zijn lessen geregeld aandacht aan en het viel hem telkens weer op hoe onwetend veel studenten zijn over wat hen te wachten staat. “Als ik vroeg om een inschatting te geven over wat een professionele violist in een orkest verdient, liepen de antwoorden uiteen van extreem te veel tot veel te weinig. Dat zegt veel.”

Dirk Brossé

Drone

Zijn engagement bij E-Lab lijkt op het eerste gezicht wat vreemd: staat iemand die al decennia­lang aan de wereldtop meedraait als dirigent en componist en voor wie dus deuren spontaan open gaan, niet heel ver verwijderd van jonge, onervaren studenten die nog alle deuren moeten openbreken?

Dirk Brossé zelf verklaart zijn keuze met een metafoor: “Als jonge artiest ben je nog zoekende. Je loopt bij manier van spreken met je smartphone en Google Maps door de stad om je weg te vinden. Je weet ongeveer wel waar je terecht wil komen, maar je hebt geen idee wie of wat je achter de volgende hoek of in de volgende straat zal tegenkomen. Door mijn lange internationale ervaring heb ik een helikopterview. Ik hang als het ware als een drone boven de stad waardoor ik een veel beter overzicht heb op het hele traject en of de jonge, ondernemende artiest in kwestie niet beter voor een alternatieve route kiest.”

Doordat we Dirk Brossé kennen als een succesvol artiest, zouden we vergeten dat het ook bij hem niet altijd vanzelf liep. “Ik heb eveneens deuren moeten openbreken en er zijn er aanvankelijk behoorlijk wat dichtgegooid”, schetst hij.

Daarmee verwijst hij onder meer naar een typisch Vlaamse reflex waarbij wie ambitieus is en dat ook onomwonden uit, weinig wordt gegund. “En ambitieus was ik. Ik heb ook zeer snel ingezien dat ik de internationale kaart moest trekken en heb van meet af aan bepaald dat ik voor een muzikale topcarrière ging, zonder compromissen. Een gezin stichten, met een vrienden­groep op skivakantie gaan: daar was geen plaats voor gedurende de eerste 15-20 jaar van mijn loopbaan. En dat was een zeer bewuste keuze.”

Goed netwerk

Natuurlijk staat niet elke beginnende artiest te trappelen om een dergelijke radicale keuze te maken en dat hoeft ook niet per se, verduidelijkt Dirk Brossé: “Geslaagd zijn, betekent niet voor iedereen hetzelfde. Voor mij was dat tot de wereldtop in mijn domein behoren, wat me gelukt is. Maar dat is niet voor elke artiest de drijfveer – en gelukkig maar. Waar het vooral op aankomt, is dat je je eigen ding kan doen. Dat je in je werk, ongeacht of dat muziek, schilderkunst, theater of een andere kunstvorm is, authenticiteit en integriteit uitstraalt. Dat je niet probeert te imiteren, maar een eigen stem vindt. En dat is een moeilijk proces dat begint met te ontdekken wie je zelf bent en waar je voor staat.”

Maar met authenticiteit en integriteit op zich eet je natuurlijk geen boterhammen. Die moet je ook nog sterk in de markt kunnen zetten. Ook op dat vlak heeft Dirk Brossé als jong talent dat de neus aan het venster stak, weinig aan het toeval overgelaten. Hij liet zich bijstaan door een groep mensen die beschikten over de helikopter­view die hij toen zelf nog miste, en die zowel in de artistieke als in de zakenwereld invloed uitoefenden.

Het is dan ook geen toeval dat hij veel nadruk legt op het belang van een goed netwerk, van personen vinden die de sleutel bezitten van de deur waar je als jonge gast vergeefs staat tegen te beuken. “Wat men ook moge beweren: er is wel degelijk geld in de wereld”, weet Dirk Brossé. “Aan beginnende artiesten zeg ik dan ook: zorg dat je mensen kent uit de financiële en/of zakenwereld. Neem die op in je netwerk. Ontdek wie de Medici van de 21ste eeuw zijn.”

Een waardevol netwerk uitbouwen, doe je echter niet zomaar. Het veronderstelt dat je je ook ontwikkelt op andere vlakken dan louter het artistieke, dat je weet wat er in de wereld beweegt, hoe de maatschappij verandert. Behalve in contact komen met mensen met uiteenlopende achtergrond, impliceert dat volgens Dirk Brossé ook veel lezen, geregeld een boek ter hand nemen.

Differentiatie

De coronaperiode heeft aangetoond hoe kwetsbaar zelfs artiesten met een sterke reputatie zijn. Is dit een les geweest om te kiezen voor meer differentiatie, om in verschillende (deel)sectoren actief te proberen zijn?

Differentiëren is volgens Dirk Brossé zeker een manier om wat meer zekerheid in te bouwen. Wie zijn muzikanten­bestaan combineert met een lesopdracht, staat zonder twijfel steviger in zijn schoenen als de culturele sector plots stilvalt. Maar hij ziet er ook een gevaar in: “Differentiëren betekent ook dat je afgeleid wordt van je kern­activiteit. Voor wie bijvoorbeeld echt een internationale topviolist wil worden, is die combinatie zeer moeilijk.”

Hier borrelt de vraag op in hoeverre een artiest bereid is om zich aan te passen. Aan de omstandigheden, maar evenzeer aan de opportuniteiten die zich voordoen. Dirk Brossé geeft een voorbeeld: “Stel dat je je als schilder consequent gespecialiseerd hebt in monumentale werken van pakweg 3 op 6 meter of meer, dat het je handelsmerk is geworden. Maar op een dag krijg je de vraag van een gerenommeerde galerij in New York die interesse heeft in je werk, maar enkel kleine werken wil of kan tonen van maximaal 60x60 centimeter. Ga je daar dan op in en pas je je aan, waardoor je mogelijk je weg vindt op de Amerikaanse markt of vind je dat je daarmee je eigenheid te veel compromitteert? Daar bestaat geen eenduidig antwoord op. Ieder moet dat voor zich uitmaken. Maar ik kan misschien wel, vanuit mijn helikopterview de juiste vragen stellen en bedenkingen maken om de jonge artiest in kwestie te helpen om die afweging zeer doordacht te doen.”

En dat is wat hij bij E-Lab zal doen: jonge talenten van KASK & Conservatorium wegwijs maken en hen bagage meegeven om voorbereid op stap te gaan in de artistieke wereld. Maar de tocht moeten ze uiteraard zelf maken.

contact: elab@hogent.be

Met muziek de wereld rond

Dirk Brossé was tot zijn pensioen op 1 oktober 2021 hoofddocent compositie en orkestdirectie aan KASK & Conservatorium. Hij werkt al 40 jaar lang over heel de wereld als componist en dirigent. Hij is momenteel Music Director van het Chamber Orchestra of Philadelphia en van Film Festival Gent / World Soundtrack Awards.

Hij componeerde meer dan 400 werken, waaronder concerti, oratoria, liederen, kamermuziek en symfonische muziek. Hij componeerde voor het theater, musicals, film en televisie. Zijn score voor de Britse BBC/HBO reeks Parade's End werd genomineerd voor een Emmy Award.

Dirk Brossé heeft meer dan 100 cd-opnames op zijn naam en sloot artistieke bondgenootschappen af artiesten van wereldformaat onder wie Julian Lloyd Webber, John Williams, Toots Thielemans, Tomasz Stanko, Hans Zimmer, Elmer Bernstein, Emma Thompson, Randy Crawford, Mel Brooks, Maurane, Sinead O’ Connor, Maurice Jarre, Michel Legrand, Youssou N’Dour, John Malkovich, Sir Anthony Hopkins en Herman Van Rompuy.

Hij werkte met regisseurs Stijn Coninx, Frank Van Laecke, Susanna White en Roland Joffé en schrijvers Gabriel Garcia Marquez, Seth Gaaikema en Didier Van Cauwelaert.

Dirk Brossé dirigeerde tal van toporkesten in binnen- en buitenland waaronder London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic, Vancouver Opera, Opéra de Lyon, Hong Kong Chinese Orchestra, en de Filharmonische orkesten van onder meer Brussel, Antwerpen, Luik, Rotterdam, Madrid, Porto, Shanghai, Hong Kong, Seoul, Queensland, Sint-Petersburg, Los Angeles, Volgograd, Caracas, Hiroshima, Osaka, Tokyo, München, Dublin, Krakow, Budapest.

Royal Albert Hall

In 2008 maakte hij zijn debuut in de Royal Albert Hall London aan de zijde van het London Symphony Orchestra. In februari 2016 debuteerde hij in de Carnegie Hall te New York.

Dirk Brossé kreeg de titel Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen, en ontving tal van erkenningen en awards, waaronder de Gouden erepenning van het Vlaamse Parlement, de Achille Van Acker Prijs, de Joseph Plateau Award en de Award for Excellence in Cultural Creativity op het Global Thinkers Forum.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

E-Lab
Ben jij een student met een passie voor ondernemerschap? Droom je ervan om als student-ondernemer je eigen project op te starten of als zelfstandige een verschil te maken? Dan ben je bij HOGENT …
KASK & Conservatorium

De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) en het Koninklijk Conservatorium vormen samen de school of arts van HOGENT en Howest. De school brengt getalenteerde en gemotiveerde studenten in …

Publicatiedatum: 08/11/2021