Facebook Pixel HOGENT vraagt open debat rond financiering hoger onderwijs. - Hogeschool Gent
Foto HOGENT vraagt open debat rond financiering hoger onderwijs.

HOGENT vraagt open debat rond financiering hoger onderwijs.

H

HOGENT vraagt open debat rond financiering hoger onderwijs.

In het regeer­akkoord lezen we een extra financiering van het hoger onderwijs. Dat is een stap in de goede richting, maar HOGENT vraagt om een open debat van het financierings­mechanisme van het hoger onderwijs tout court, gebaseerd op een toekomst­visie over het hoger onderwijs en een proactief beleid. Met daarin een volwaardige plaats voor de graduaats­opleidingen.

De graduaats­opleidingen werden in 2019 geïntegreerd van de centra voor volwassenen­onderwijs in de Vlaamse hoge­scholen met als doel­stelling het zicht­baar uitbouwen van een onderwijs­aanbod op niveau 5. Deze twee­jarige opleidingen beogen een intensieve samen­werking met het werkveld: beroeps­profielen worden samen met de betrokken sectoren uitgewerkt en de opleidingen bestaan voor 1/3e uit werkplek­leren. Dankzij graduaats­opleidingen stapt elk jaar een extra groep gekwalificeerde profielen de arbeids­markt in.

Stijgende interesse voor graduaten

De graduaats­opleidingen doen het bijzonder goed. Sinds de inkanteling van dit type opleidingen in de hogescholen vinden 18-jarigen (generatie­studenten) beter de weg naar de graduaten: de instroom van deze doel­groep groeit opvallend met 11 procent aan HOGENT. Het doel van de inkanteling was om jongeren aan te trekken die anders de weg naar het hoger onderwijs niet zouden vinden, dat lijkt nu te lukken. Vooral de STEM-opleidingen, zoals de graduaten elektromechanische systemen, HVAC-systemen, systeem- en netwerkbeheer en bouwkundig tekenen kennen een opvallende stijging, maar dat geldt even­zeer voor een graduaat marketing- en communicatie­support.

Besparingen op onderwijs

Bij die inkanteling werden 2 financierings­principes gehanteerd. Een eerste principe was om met een open-end financiering te werken tot 2023. Dit betekent dat de reële studenten­groei bijkomend werd gefinancierd. In 2022 werd door de Vlaamse overheid echter beslist om als besparings­maatregel de open-end financiering vervroegd stop te zetten. Op 1 september 2022 werden de graduaten ingekanteld in de gesloten enveloppe van het hoger onderwijs. Dit betekent dat de studenten­groei voor maximaal 2% wordt gefinancierd. Met een jaarlijkse gemiddelde stijging van 10% en een financiering die jaarlijks slechts 2% toeneemt, ontstaat er jaar na jaar een grotere financierings­kloof. Bovendien verwachten de hogescholen dat de inschrijvingen in de graduaats­opleidingen nog verder zullen stijgen door de invoering van het decreet over de instroom en het optimaliseren van de studie-efficiëntie in het hoger onderwijs en daarmee de implementatie van de ‘harde knip’ in de bachelor­opleidingen. Verder komt er ook een demografische golf op ons af en 6de-jaars bso zullen vanaf september 2025 recht­streeks in de graduaten kunnen instromen. Een 7de jaar is niet langer een toegangs­voorwaarde.

Met een jaarlijkse gemiddelde stijging van 10% en een financiering die jaarlijks slechts 2% toe­neemt, ontstaat er jaar na jaar een grotere financierings­kloof.

Een tweede uitgangs­punt was om geen bijkomende werkings­middelen toe te kennen aan de hoge­scholen bij de inkanteling van de graduaats­opleidingen. Men ging ervan uit dat er synergiën mogelijk waren en dat de hogescholen de werking van de graduaten bijvoorbeeld op vlak van infrastructuur of ICT konden absorberen binnen de bestaande werking. De graduaats­opleidingen vergen echter meer praktijk­lokalen en technische voor­zieningen en een arbeids­intensieve begeleiding en coördinatie van het werk­plek­leren. Om hun maatschappelijke opdracht als brede toegangs­poort tot het hoger onderwijs en tot de arbeids­markt te realiseren, moeten hogescholen boven­dien kunnen zorgen voor dag- en avond­opleidingen, intensieve studenten­begeleiding, zorg­coaching, taal­begeleiding en trajecten op maat. Het niet toekennen van werkings­middelen aan graduaats­studenten betekent een discriminerende onder­financiering van 20% ten opzichte van bachelor­studenten.

Kortom, HOGENT omarmt haar graduaats­studenten en doet een appel op het beleid om de onder­financiering van de graduaten tegen het licht te houden.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

graduaten
Graduaatsopleidingen duren 2 jaar en bestaan minimaal uit één derde werkplekleren. Naast overdag zijn er ook opleidingen die je ’s avonds en in het weekend kan volgen. Na een graduaat kan je meteen aan de slag of kan je via een verkort traject je bachelor halen.
Sustainable Development Goals logo

Dit initiatief draagt bij tot:

   SDG4 - Kwaliteitsonderwijs

Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.

Publicatiedatum: 27/09/2023