Samen met veertien andere hogescholen en universiteiten neemt HOGENT dit jaar deel aan de Veggie Challenge, een initiatief van ProVeg België dat mensen aanmoedigt om in maart vaker plantaardig te eten. Met honderden studenten en medewerkers die dagelijks in onze kantines eten, zorgen we zo voor een enorme positieve impact. Op veggiechallenge.be is vanaf 1 maart live te volgen welke instelling het meest veggie eet. Eind maart wordt de winnaar bekendgemaakt.
“De Veggie Challenge sluit perfect aan bij het gloednieuwe klimaattransitieplan van HOGENT”, zegt Karen Van Bastelaere, duurzaamheidscoördinator van HOGENT. “Van alle aangekochte producten en diensten heeft catering veruit de grootste impact aan HOGENT: maar liefst 81 procent van onze carbon footprint veroorzaakt door aangekochte goederen. Kies je voor een plantaardige maaltijd, dan wordt die carbon footprint ongeveer 12 keer kleiner. Daarom is voeding een van de vier grote werven in het klimaatplan van HOGENT, naast energie, mobiliteit en het creëren van een sense-of-urgency. Want om klimaatneutraal+ te zijn tegen 2050 moeten we vandaag actie nemen.”
Jongeren zijn klaar voor de plantaardige switch, dat blijkt uit recent onderzoek van ProVeg: 35 procent van de jongeren wil vaker vegetarisch eten en 22 procent overweegt een vegan eetpatroon. “We merken wel dat sommigen al verder staan. De resto waar het vaakst voor veggie wordt gekozen is die van campus Bijloke, bij KASK & Conservatorium. Ook op campus Vesalius (Gezondheidszorg) en op campus Ledeganck (Lerarenopleiding) wordt er vaker voor veggie gekozen.”
Promo-actie
“Tijdens de Veggie Challenge zetten we extra in op lekkere plantaardige maaltijden in al onze studentenrestaurants.” zegt Nico Decloedt, afdelingshoofd catering bij HOGENT. “Het aanbod wordt uitgebreid en we organiseren speciale acties om onze studenten en medewerkers te inspireren. Zo krijg je gratis soep of een stuk fruit bij aankoop van een veggie of vegan maaltijd en kan je iedere week ook prijzen winnen via een trekking: een cadeaubon van Greenway Gent, het kookboek 'No meat. No Nonsense.' of een Dopper© drinkfles van HOGENT.”
Boodschap van algemeen nut
Kijk je deze week ’s avonds naar VRT 1 op tv? Dan is de kans groot dat je de personeelsruimte van de HOGENT-sporthal krijgt te zien op je scherm. Proveg België heeft daar namelijk hun campagnevideo gefilmd, die nog de hele week te zien is als boodschap van algemeen nut.
"Voeding is een van de vier grote werven in het klimaatplan van HOGENT."
Karen Van Bastelaere, duurzaamheidscoördinator HOGENT.
Doe mee met de Veggie Challenge van team HOGENT via hogent.be/veggiechallenge

Dit initiatief draagt bij tot:
SDG2 - Geen honger, SDG3 - Goede gezondheid en welzijn, SDG12 - Verantwoorde consumptie en productie, SDG13 - Klimaatactie, SDG14 - Leven in het water, SDG15 - Leven op het land
Meer weten over de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen? Kijk op hogent.be/duurzaamheid.Publicatiedatum: 27/02/2025