Communicatie met patiënten neemt in het dagelijks handelen van zorgverleners een belangrijke plaats in. Die communicatie kan vele vormen aannemen.
Om een goede patiëntenzorg te garanderen moet je als zorgverlener o.a.
- informeren
- motiveren
- geruststellen
- meedelen
- aanhoren
- vertrouwen scheppen
Helaas zorgen communicatieproblemen soms voor misverstanden tussen de zorgverlener en de zorgvrager. Optimale communicatie kan de zorg bevorderen. Hoe beter en duidelijker je met je patiënten communiceert, hoe beter de onderlinge verstandhouding, het vertrouwen en de patiënttevredenheid. Het is dus cruciaal om:
- te vragen en te luisteren: op een open en ongeforceerde manier relevante persoonlijke info verkrijgen
- te informeren: zorggerelateerde informatie helder en bevattelijk overbrengen
- formeel feiten over te brengen: de patiënt iets duidelijk maken zonder in een discussie of emotioneel verhaal te belanden
In deze opleiding kijken we met een kritische blik naar de communicatie met patiënten en hoe je deze kunt verbeteren. We leggen je de theoretische modellen uit en oefenen deze met je in, zodat je ze onmiddellijk in de praktijk kunt toepassen. Uiteraard kan je vragen stellen over situaties waar jij mee geconfronteerd wordt.
Lesvorm
Onze experts stemmen hun aanbod af op je specifieke noden en cases en komen bij jou ter plaatse.
Doelgroep
Zorgverleners uit verschillende disciplines.
Maximale groepsgrootte
15