Smaakanalyses worden steeds meer gebruikt in voedingsbedrijven bij productontwikkeling, als kwaliteitscontrole of als marktonderzoek. De keuze van sensorische test is afhankelijk van de productdoelstellingen en doelgroep.
Voor elk onderzoek zijn mensen nodig die zintuigelijke ‘metingen’ moeten uitvoeren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van zogenaamde smaakpanels. Deze worden samengesteld in functie van de onderzoeksvraag. Er kunnen zowel getrainde panels als consumentenpanels gebruikt worden.
Hoe wordt een smaakformulier opgesteld? Wat is het verschil tussen een test met een getraind panel en consumenten? Wanneer gebruik ik een driehoekstest? Hoe moet ik een sensorische test analyseren?
Je kan bij ons terecht voor advies rond de aanpak van sensorische analyse. Hierbij kunnen wij ondersteuning bieden bij de keuze en opmaak van een sensorische test afgestemd op jouw wensen. Dit gaat van de opstart van de proefopzet, het opmaken van smaakformulieren tot de statistische verwerking van de resultaten.
Ook kunnen wij een opleiding over sensorisch onderzoek (verschillende testen, samenstelling van een panel, de proefopzet, verwerking van de resultaten) uitwerken aangepast aan jouw noden en wensen.
Meer info over onze projecten vind je op de hoofdpagina.
Doelgroep
KMO's, start-ups, consumentenorganisaties, opleidingscentra, vzw’s, hoeveverwerkers, …
Sectoren: voedingsbedrijven (van lokale slager tot industriële producent, retailers, horeca, grootkeukens, …)