Foto Data & AI in marketing

Data & AI in marketing.

D

Data & AI in marketing.

Als marketeer word je geconfronteerd met de marketingpraktijken van een Coolblue of een Zalando, met de hyperpersonalisatie die zij toepassen en het predictieve aspect ervan. Rondom jou hoor je termen opduiken zoals AI in marketing, machine learning, generatieve AI, marketing automation, … Wat zit erachter en hoe begin je daaraan? 

De laatste ontwikkelingen in data en AI in marketing op de voet volgen én onder de knie krijgen is geen sinecure met een drukke baan. Hoe pik je in en hoe kan efficiënt gebruik van data en artificiële intelligentie ertoe bijdragen dat je meer inzicht krijgt in klantenbehoeften? Deze bijscholing helpt je op weg en start bij het begin.

Met inzicht in de basisaspecten van MarTech ben je een stap voor op de rest. Ontdek wat deze tools ook binnen jouw marketingrol kunnen betekenen. Stap voor stap verken je op een praktijkgerichte wijze het landschap. Terwijl je kennis maakt met de verbluffende toepassingen die je heel concreet in je dagelijkse werkzaamheden kan inzetten, staan we je met raad en daad bij.

Voorkennis is absoluut niet nodig

Koudwatervrees of enige weerstand bij de termen AI, data en technologie? Geen zorgen. Deze bijscholing is geen computermasterclass in AI en er volgt ook geen letter programmeercode.  

We maken er een punt van dat jij in 10 sessies voldoende wegwijs en vertrouwd raakt met deze materie om zelf je eerste stappen te zetten in de praktijk.

Zo kan je bij uitgebreidere en meer doorgedreven projecten als marketeer een beter inzicht krijgen in de ROI van projecten.

De gewenste producten aan de correcte prijs bij de juiste klant

Kennis en gebruik van technologie is onmisbaar voor de marketeer van morgen. Klanten eisen almaar vaker een gepersonaliseerde aanpak. Net daar kan je als marketeer bv. met artificiële intelligentie het verschil maken.

Bewust of onbewust zitten we op een berg data die jammer genoeg amper gebruikt wordt om beslissingen te funderen of problemen op te lossen omdat deze onontgonnen data nog te complex is om er snel en eenvoudig mee aan de slag te gaan en er met klassieke softwareprogramma’s iets zinvol uit te halen.

Nochtans kan je onder andere door middel van een algoritme op basis van bijvoorbeeld aankoophistorieken en surf- of zoekgedrag de kwaliteit van klanteninteracties verhogen en de kans op conversie of aankoop beduidend laten toenemen. Dat kan tegenwoordig steeds vlotter door middel van gebruiksvriendelijke marketingtechnologieën afgestemd op jouw profiel.

Daarnaast geven we aan hoe je generatieve AI toepassingen kan implementeren in jouw bedrijf. Deze nieuwe technologie heeft heel snel tractie genomen onder de vorm van ChatGPT. Deze Large Language Modellen scheppen nieuwe mogelijkheden voor communicatie met klanten en laten toe om de meest diverse content automatisch aan te maken. We werpen ook een blik op de fundamenten achter deze technologie.

Met de essentiële kennis op zak, tackle jij voortaan vlot deze uitdagingen.
 

Persoon aan bureau

Programma

Dit navormingstraject bestaat uit 30 contacturen. Je investeert in 10 namiddagen opleiding om future-proof te worden.

Wat is data, waarom is data belangrijk en hoe kan je data capteren?

  • Basics van data
  • Belang van data in een organisatie
  • Intro tot artificiële intelligentie: wat is AI?
  • Overzicht van datamodellen en hun toepassingen in marketing

Wat kan je met data doen en binnen welke kaders dien je te handelen?

  • Anonieme versus niet anonieme data
  • GDPR-proof data capteren
  • First, Second, and Third-Party Data
  • Intro tot web tagging
  • Coaching eigen project

Hoe ga je met data aan de slag binnen het marketingdomein om te kunnen werken op maat van de klant?

  • Intro tot graph en vector databases, generative AI LLM & Chat GPT met bouw van eigen chatbot 
  • Hoe van data-inzichten tot meer datagedreven marketingcampagnes komen?
  • Op basis van reële bedrijfscases uit sectoren zoals media, retail, energie, …: hoe AI kan helpen bij upselling, cross selling, maatwerk tot op individueel niveau, next best offer calculaties voor klanten, …

Hoe steek je die data en verwerking ervan in een overzichtelijke structuur? Welke dashboards zijn mogelijk en hoe bekijk je dit kritisch?

  • Customer data platforms, dashboards voor marketeers (power bi, tableau, …)
  • Belangrijke metrics en KPI’s
  • Praktijkvoorbeeld hoe big data, datalakes en CDP toegepast worden bij VRT 
  • Coaching eigen project

Waar het allemaal samen komt…

  • Coaching eigen project
  • Voorstelling eigen project
  • Afsluitend met een hapje en drankje / netwerkmoment

“Wij willen abstracte technologie concreet maken en dichterbij brengen. Bedrijven lezen en horen voortdurend over AI, ze zien al die tools op hen afkomen, maar ze zien door het bos de bomen niet meer.”

Katrien Meert, coördinator navorming Marketing en Technologie

Tips en tricks van experten

Uitmuntende experts uit het werkveld brengen je innovatieve, multi­disciplinaire inzichten en toon­aangevende spelers die hun verdiensten bewezen hebben delen hun knowhow graag met jou.

    Lesgevers

    • David Vansteenbrugge
      Algemeen directeur Kom op tegen Kanker
    • Emilie Nenquin
      Head of data & analytics, VRT
    • Frank Cornelis
      COO & data scientist, addData
    • ir. Geert Van Boven
      Lector marketing & technologie, HOGENT
    • Griet Heylen
      Senior consultant, The House of Marketing
    • Steven de Grave
      Expert data, privacy en GDPR, De Groote - De Man
    • Wim Hellemans
      CTO, addData

    Leren van elkaar

    • Deel ervaringen met gedreven vakgenoten
    • Raak geïnspireerd door elkaars cases
    • Bouw een netwerk uit

    Certificaat

    Na deelname ontvang je een aanwezigheidsattest.

    Contact

    Vragen of twijfels? Contacteer gerust geert.vanboven@hogent.be, de coördinator. Hij maakt graag even tijd voor jou.

    Al overtuigd? Bezorg dan ajb. je gegevens voor een korte intake. We polsen even of je profiel matcht en of wat we aanbieden overeenstemt met je opleidingsverwachtingen.

    intake aanvragen

       

      Inschrijven

      Overtuigd? Vraag alvast een intake aan om even kennis te maken.

      Voldoe je aan het profiel? Dan helpen we je verder op weg naar je definitieve inschrijving. 

      Intake aanvragen

       

      Doelgroep

      • Marketeers uit het werkveld (alle sectoren) die artificiële intelligentie, technologie en data willen begrijpen en inzetten in hun bedrijfsstrategie of een update nodig hebben om future-proof te zijn.
      • Ook ondernemers, start-ups, zaakvoerders, professionals uit het werkveld met affiniteit voor marketing die zich wensen bij te scholen in technologie, data en artificiële intelligentie voor marketingdoeleinden.
      • Technische profielen zoals IT, data engineers die de toepassingen in de marketing willen ontdekken.
      • Geen diplomavereisten, wel basiskennis marketing.
       

      Wanneer?

      Je hebt telkens les van 14.30 tot 17.30 uur op volgende dagen:

      • Donderdag 16 januari 2025
      • Donderdag 23 januari 2025
      • Donderdag 30 januari 2025
      • Donderdag 6 februari 2025
      • Donderdag 13 februari 2025
      • Donderdag 20 februari 2025
      • Donderdag 27 februari 2025
      • Donderdag 6 maart 2025
      • Donderdag 13 maart 2025
      • Donderdag 20 maart 2025
       

      Locaties

      HOGENT campus Mercator
      Henleykaai 84
      9000 Gent
      kaart

       

      Kostprijs

      • Early bird-tarief tot en met 20 december 2024: €1450
      • Standaardtarief: €1500
      • Voordeeltarief voor houders van een HOGENT-diploma: €1300

      Inbegrepen in de prijs:

      • Alle lesmateriaal
      • 5 opbouwende modules
      • Persoonlijke coaching en feedback op je eigen bedrijfscase. Mocht je geen eigen bedrijfscase hebben, vormt dat geen probleem.
      • Afsluitende drink en netwerkmoment

      Je ontvangt de factuur na inschrijving. 

      Meer info over werken en studeren →

      Kmo-portefeuille

      Werk je in de privésector? Met deze subsidie recupereer je een stuk van je inschrijvings­geld. Erkenningsnummer HOGENT - opleiding: DV.O101616

      Meer info over kmo-portefeuille → logo kmo portefeuille

      In samenwerking met addData

      adddata logo


      Stopzettings­voorwaarden: de deelnemer of zijn werkgever kan de inschrijving annuleren, op voorwaarde dat de annulering schriftelijk of per mail gebeurt, en dit ten laatste tien dagen vóór aanvang van de cursus (eerste sessie van de module). Bij annulering dient er wel 50% van het inschrijvings­geld betaald te worden. Annulering minder dan tien dagen voor de aanvang van de cursus is niet mogelijk; de cursist kan zich wel laten vervangen door een collega, op voorwaarde van melding van de vervanging aan de organisatie.