Facebook Pixel Hoe De Warmste Week plots kouder werd - Hogeschool Gent
Hoe De Warmste Week plots kouder werd

Hoe De Warmste Week plots kouder werd.

De VRT kondigde aan dat De Warmste Week dit jaar wil inzetten op vrijwilligerswerk. Door iedereen te vragen om zich rechtstreeks in te zetten voor mensen die hulp nodig hebben, wil de VRT verder inzetten op de solidariteit die tijdens de coronacrisis opflakkerde. Joke Persyn, lector orthopedagogie en experte fondsenwerving, heeft daar bedenkingen bij.

Op zich is het goed dat de openbare omroep regelmatig kijkt of zijn bestaande formules vernieuwd of verbeterd kunnen worden. Maar de timing is wel zeer ongelukkig gekozen. Het coronavirus heeft in alle lagen van onze maatschappij zijn sporen achtergelaten, niet het minst bij de goede doelen. Heel wat fondsenwervingsacties konden niet doorgaan. Sowieso omdat de mogelijkheden zeer beperkt waren door de lockdown, maar ook omdat het bij de goede doelen alle hens aan dek was om hun werking zelfs maar draaiende te houden.

Het is te begrijpen dat de openbare omroep met De Warmste Week op die golf van solidariteit wil meesurfen met een vernieuwd concept. Maar dan moet je wel zeker zijn dat het nieuwe concept zal werken. Want zoals veel zorgpersoneel al heeft aangegeven: applaus doet deugd maar brengt geen brood op tafel. Misschien had De Warmste Week beter kunnen vertrekken vanuit wat de sector nu het meest nodig heeft? Want anders wordt die Warmste Week plots toch een stukje kouder.

Geef goede doelen ook de tijd om zich aan te passen

Had de VRT deze verandering ruimer op voorhand aangekondigd, dan hadden goede doelen daar strategisch kunnen op inspelen. Nu worden ze in snelheid gepakt. Want neen, de sector vindt geld niet belangrijker dan vrijwilligers. Maar door corona is geld nu wel de dringendste nood.

Extra vrijwilligers zijn altijd welkom in onze sector. Op lange termijn hebben die mogelijks zelfs het potentieel om meer op te brengen dan een actie van De Warmste Week. De voorwaarde is dan wel dat je er strategisch op kan inzetten. Het zou mooi zijn mocht De Warmste Week dat inzien en hun nieuw plan even in de koelkast laten tot volgend jaar. Want als we iets weten uit ons onderzoek aan HOGENT, is het hoe belangrijk een strategische aanpak is voor fondsenwerving. Maar die aanpak vraagt tijd en middelen. En dat is net wat er nu door de omstandigheden wordt weggenomen.

Grijp nieuwe kansen aan

Als De Warmste Week zijn aanpak niet meer wijzigt, dan is het aan de goede doelen om snel te schakelen, ook al is de energie door corona wat lager. Denk eraan: elke vrijwilliger komt met een netwerk en kan dat netwerk ook aanspreken om fondsen te werven. Probeer daarop in te zetten. Zie de mogelijkheden in die vrijwilliger. Het is een kans om je trouwe achterban uit te breiden en meer structurele donaties binnen te halen. Of zoals Maya Angelou zegt: “Als je iets niet leuk vindt, verander het dan. Als je het niet kunt veranderen, verander dan je houding.”

Laten we onze teleurstelling omzetten een positieve en warme houding. Als die vrijwilliger de noden van onze organisaties kan ervaren, kan die  een vaste waarde worden in je organisatie. Wie weet creëren we een win-win, een loyale vrijwilliger en een loyale schenker.

Laten we samen De Warmste Week warm houden.

Vond je deze pagina al de max? Check dan zeker ook deze eens.

Navorming particuliere fondsenwerving

In deze vorming krijgt u alle nodige kennis om een eerste fondsenwervingsplan op te stellen. Via theorie, kennisdeling en praktische voorbeelden op maat van startende fondsenwervende organisaties …

Fondsenwerving
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn non-profitorganisaties …
Fondsenwerving in België: een analyse
Non-profitorganisaties spelen een vitale rol in de Belgische maatschappij. Anders dan commerciële bedrijven, die inkomsten genereren uit economische activiteiten, zijn …